Elbiler svigter på miljø og økonomi

De nyeste elbiler der er kommet til Danmark er måske noget overraskende, hverken økonomisk eller miljømæssigt lige så gode som benzin- og dieselbiler.

Langt fra så grøn som lovet. Mitsubishis nye elbil Imiev havde i praksis svært ved at hamle op med moderne benzin- og dieselbiler. (Foto: FDM/Karsten Meyland Lemche © FDM/Karsten Meyland Lemche)

De nyeste elbiler der er kommet til Danmark er måske noget overraskende, hverken økonomisk eller miljømæssigt lige så gode som moderne benzin- og dieselbiler. Det kan man læse i bilmagasinet Motors test af elbiler.

Ingen motorstøj, ingen CO2 udledning og ingen lokal partikelforurening. Både producenter og politikere har de seneste år lovprist elbiler, men en ny test lavet af bilisternes organisation FDM viser, at elbilerne ikke helt kan leve op til roserne.

FDMs første store test af de nye elbiler – de identiske Mitsubishi Imiev, Peugeot iOn og Citroën C-Zero - viser imidlertid og noget overraskende, at de hverken økonomisk eller miljømæssigt kan hamle op med moderne benzin- og dieselbiler.

Ikke langt nok på en opladning

- Elbilerne vi har tester er ikke helt så gode, som vi havde håbet på. Det er særligt problematisk, at man ikke kan køre helt så langt på en opladning, som man får stillet i udsigt, siger Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Og fordi en stor del af den strøm, der er i danske stikkontakter, kommer fra kulkraftværker med meget CO2 udledning, så kan en elbil være mere forurenende end en benzinbil.

- Der er ingen tvivl om, at elbilerne har fremtiden foran sig, og man skal også huske på, at elbilerne i testen her, er førstegenerations elbiler testet under vinterforhold. Når det er sagt, viser testen dog også, at elbiler på en lang række punkter har langt igen særligt i forhold til det danske klima. Da vi testede bilerne i februar, havde de svært ved at varme kabinen op, siger Søren W. Rasmussen.

I testen havde elbilerne kun en rækkevidde på 60-70 km på en opladning, og ikke 150 km som der reklameres med.

Og selv om heller ikke diesel- og benzinbiler lever op til det brændstofforbrug, der opgives fra fabrikken, så er forskellen på elbilens lovede og faktiske forbrug langt større, end det man bør forvente som forbruger og for elbilen handler det også om, hvilke kørselsopgaver bilen reelt kan bruges til.

Det skal understreges, at resultaterne for elbilerne må forventes at være bedre i sommerhalvåret.

Facebook
Twitter