Elever skræmmes til køb af studenterhuer

Kgl. Hofleverandør C.L. Seifert er indklaget for Forbrugerombudsmanden for brug af beskidte tricks ved salg af studenterhuer.

Ufine salgsmetoder skygger over glæden ved årets studenterhue for mange elever. (Foto: Brian Bergmand © Scanpix)

Maria Tolstrup sidder i hueudvalget på Marselisborg Gymnasium i Århus. Udvalget beslutter, hvilket firma der skal levere huer til studenterne.

Efter en række møder havde Maria og hendes medstuderende valgt ABC Gruppen, men det ville konkurrenten C.L. Seifert ikke acceptere. Sælgeren opsøgte flere fra udvalget herunder Maria.

- Jeg ved ikke, hvordan han vidste, at jeg var med i udvalget, men han kom hen til mig midt i en time og sagde, at vi havde taget en rigtig dum beslutning.

Sælgeren fortalte Maria, at ABC Gruppen leverede huer fulde af fejl og desuden var tæt på konkurs.

- Jeg var ret forskrækket, fordi vi i udvalget jo tager en beslutning for hele årgangen.

Seifert har siden skriftligt undskyldt opførslen overfor Maria og formanden for hueudvalget, men på et HTX gymnasium i Århus er Seiferts sælgere gået så hårdt til eleverne, at uddannelsesdirektør Mogens Enevoldsen fremover kræver, at de orienterer stedets ledelse, før de henvender sig til de studerende.

Klage over markedsføring

Når årets studenter snart sætter huen på hovedet, befinder de sig under et slagsmål mellem fire virksomheder, der kæmper om et meget lukrativt marked.

Kgl. Hofleverandør C.L. Seifert sidder på tre fjerdedel af markedet, men ved hjælp af vildledende markedsføring og beskidte salgsmetoder prøver de at få resten, siger de tre mindre producenter. De er nu gået sammen om en klage til Forbrugerombudsmanden.

Det er her i foråret slaget står om, hvem studenterne vælger som deres leverandør. Typisk vælger eleverne i 2. G en repræsentant for hver klasse til et såkaldt hueråd. Den af de fire leverandører, der kan overbevise huerådet, får opgaven og leverer så huerne før studentereksamen næste år.

På Ballerup HTX er Casper Riecke medlem af skolens hueråd. Da rådet vragede Seiferts tilbud, ville en af Seiferts sælgere ikke bare anerkende nederlaget.

Det blev til i alt fire møder, fortæller Casper Riecke, og tonen blev skærpet yderligere, da Seifert troppede op hos HTX-eleverne i Ballerup med salgschefen.

Seifert såede tvivl om de mindre konkurrenters evne til at levere, en metode firmaet har brugt flere andre gange, erfarer DR Nyheder.

Vi ville gerne høre C.L. Seiferts udlægning af sagen, men bestyrelsesformand Anders Eriksen fra ejerfirmaet, A.J. Eriksen i Kolding ønsker ikke at udtale sig, før Forbrugerombudsmanden har bedømt sagen.

Facebook
Twitter