EM, corona og rejselyst får sygeplejerskestrejke til at drukne i medierne

Det er opsigtsvækkende, hvor lidt opmærksomhed sygeplejerskestrejken har fået, lyder det fra kommunikationseksperter.

Spørger man formanden for Dansk Sygeplejeråd, Grete Christensen, har sygeplejerskernes dagsorden ikke stået i skyggen af blandt andet EM og corona. Det er dog ikke alle, der er enige i den vurdering. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix (Foto: Philip Davali © Philip Davali)

Med et swipe til højre på den populære dating-app tinder risikerer du ikke kun at møde en kommende flirt.

For selvom profilteksten "sød, kærlig og meget mere værd", lyder som noget, der kunne blive til en potentiel god aften, så er det noget helt andet, Sheila Petersen, der står bag profilen, er ude efter.

Nemlig at få flere danskere til at spærre øjnene op for sygeplejerskernes strejke, forklarer tinderprofilens ophavskvinde, der er sygeplejerske og tillidsrepræsentant på Rigshospitalet.

- Vi har valgt at gå på tinder for at få aktivismen ind i 2021 og for at møde nogle andre end dem, vi møder, når vi demonstrerer andre steder i byen. Det er en måde at udvide kendskabet til vores strejke på.

Men der er meget andet end sygeplejerskernes strejke, der har fyldt i danskernes bevidsthed.

Det viser en undersøgelse, som analysebureauet Infomedia har lavet på vegne af DR. Infomedia har kigget på de største mediedagsordener igennem den seneste måned og sammenholdt dem med mediedækningen af sygeplejerskestrejken.

Særligt EM i fodbold og coronahistorier om vaccination, test og delta-varianten har stjålet overskrifterne.

Det genkender Sheila Petersen:

- Der har været mange andre ting, der har taget fokus. Så selvfølgelig er det udfordrende at strejke på et tidspunkt, hvor folk har lyst til at koble af og have fokus på hyggelige og gode oplevelser, fortæller hun.

Kommunikationsekspert: En usynlig strejke

Dansk Sygeplejeråds formand Grete Christensen kalder imidlertid tidspunktet for strejken "fantastisk".

- Solen skinner, der er mange mennesker på gaden, og sygeplejerskerne kommer ud og får delt budskaberne, siger hun.

Hun mener ikke, at andre dagsordener har skygget for sygeplejerskernes strejke.

- Vi har ikke oplevelsen af, at vi har fået fjernet noget fra os. Vi synes, vi har været en del af det danske billede i denne tid, siger Grete Christensen.

Helt anderledes er dommen dog hos to kommunikationseksperter, der har fulgt sygeplejerskernes strejke den seneste måned.

- Jeg synes, det er opsigtsvækkende, at sygeplejerskerne får så lidt opmærksomhed, som de gør, lyder det fra Tine Lund-Bretlau, der er partner i kommunikationsbureauet White Cloud og har en fortid som pressechef i Femern A/S, Børns Vilkår og som særlig rådgiver for Marianne Jelved.

- Det er desværre en usynlig strejke for sygeplejerskerne. Der er corona, rejsevejledninger, vi har en dejlig sportssommer, og det gør det nærmest umuligt for sygeplejerskerne at trænge igennem og få opbakning til deres konflikt, lyder det fra Troels Johannesen, der er selvstændig strategisk kommunikationsrådgiver.

De strejkende sygeplejersker har ikke formået at gribe mediedagsordnen godt nok, og det er et problem, lyder det fra to kommunikationseksperter herunder.

Og selvom medieomtale ikke er et succeskriterium for en strejke, så kan det alligevel få betydning for strejkens resultat, hvis strejken overskygges af andre dagsordener.

- Jeg tror, at sygeplejerskerne taber kampen om den offentlige mening. Der er ikke ret mange mennesker at tale med, de får ikke særligt meget mediedækning, og deres budskab er uklart. Det gør det svært at lægge pres på politikerne, siger Tine Lund-Bretlau.

- Man har et forklaringsproblem hos sygeplejerskerne i forhold til, at man ikke har været dygtige nok til at ramme med sine budskaber og gøre dem markante overfor danskerne, lyder det fra Troels Johannsen.

DSR: Vi er i rigtig mange medier hver dag

Grete Christensen ønsker i interview med DR ikke at besvare spørgsmål om den konkrete Infomedia-undersøgelse, men kommer med følgende skriftlige svar på mail:

- Det giver ingen mening at veje mediedækningen af sygeplejerskernes strejke op imod en sportsbegivenhed. Det er da klart, at internationale sportsevents som EM og Tour de France dækkes langt mere af medierne, fordi det har et stort publikum. Og da især under dette EM. Vi er utroligt glade for den store opbakning, vi får fra danskerne.

Formanden vi dog gerne tale om den generelle mediedækning, og hun mener ikke, at strejken har været usynlig:

- Når jeg kigger på vores medieovervågning de sidste fire uger, så har vi været i rigtig mange medier hver eneste dag, også i lokale medier. Samtidig er der utrolig mange aktiviteter på gader og stræder. Det er stort set ikke en by, hvor man ikke har set sygeplejersker gå i rødt.

Sygeplejerskerne har været for utydelige i krav

Én ting er mængden af omtale - noget andet er kvaliteten af den. Her peger begge kommunikationseksperter på, at dagsordnen har været mudret.

Det gælder blandt andet på spørgsmålet om løn, som har været omtalt i mange medier.

- Det er altid svært at tale om tal, løn, grundløn, bruttoløn og så videre. Og det er svært, når der går talkrig i den. Så giver det en mudret billede, og så er det svært at trænge igennem med sit hovedbudskab.

Den præmis er Grete Christensen dog ikke enig i.

- Jeg synes, vi har været meget klare i budskaberne omkring, hvorfor sygeplejerskerne har sagt nej. De ønsker noget mere i løn, og det synes jeg, vi er kommet meget tydeligt igennem med.

I strejker for bedre løn, men der er ikke nogen konkrete tal på, hvad det er, I gerne vil opnå?

- Vi går efter en højere grundløn, vi taler om, at vi er blevet forkert indplaceret i tjenestemandsreformen i 1969. Det er hovedbudskabet i denne her konflikt, og det tror jeg sådan set, at de fleste danskere har forstået.

Men det kan måske være svært at forstå, hvor meget I egentligt gerne vil have. Er det 500 kroner mere i måneden, eller er det 5.000?

- Jeg tænker, at det er en diskussion, vi skal have med arbejdsgiveren, når vi engang mødes om, hvordan vi får sygeplejerskerne tilbage på arbejde igen.

Så det betyder?

- Det er et underligt spørgsmål, for det er vel ikke det, befolkningen er interesseret i. Befolkningen er interesseret i, at vi får en højere løn og nogle bedre arbejdsvilkår. Hvor meget højere, lønnen skal være, skal vi og arbejdsgiverne finde ud af.

Og meget tyder da også på, at sygeplejerskerne nyder generel opbakning i befolkningen. I meningsmålinger foretaget af Epinion for DR siger flertallet af de adspurgte, at de støtter strejken. Der er dog næsten ligeså mange, som hverken støtter eller er imod strejken.

Ros til græsrødderne

Ét sted er der dog også ros til sygeplejerskerne, og det er til de kampagner, som særligt aktivistiske sygeplejersker har kørt udenfor de traditionelle medier.

- Det betyder rigtigt meget, at man har nogle græsrødder, der tager et selvstændigt initiativ og som kan kommunikere, siger Troels Johannesen.

Selvom Sheila Petersen har taget alternative midler i brug for at sprede budskabet om strejken med sin tinder-profil, er hun ikke overrasket over, at sygeplejerskestrejken ikke har fyldt mere i medierne.

- Det er udfordrende at strejke, når man er offentligt ansat. Det er svært at ramme sin arbejdsgiver med samme effekt, som man kan, hvis man arbejder på en knaldperlefabrik, hvor man bare kan stoppe produktionen. Vi skal stille med nødberedskaber. Det gør nok også, at det ikke bliver en ligeså interessant historie. Tingene kommer ikke på spidsen på samme måde.

Men måske hjælper det at tage alternative midler i brug. På tinder vælter det i hvert fald ind med matches.

- For nogle går der lige lidt tid, før de finder ud af, at man ikke søger en kæreste. Men alle tilbagemeldinger har været super positive.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk