’En julekrise med dyrere varer kan ikke længere undgås’

Pandemien har skabt flaskehalse på verdenshavene. Det har fået Ikea til at indsætte tog, der kan hente varer hjem fra Fjernøsten.

Overalt i verden er det svært at få varer leveret til tiden, blandt andet fordi havnene er overfyldte, og containerskibe flere steder ligger i kø for at komme af med deres last. (Foto: Lucy Nicholson © Ritzau Scanpix)

Logistikchef i Ikea Danmark Peter Langskov skal vælge mellem køkkenknive eller kasseroller.

Han kan ikke få plads til begge dele ombord på containerskibe og lastbiler og må derfor prioritere, hvad der skal nå frem, og hvad der skal meldes udsolgt.

- Situationen er den vildeste, jeg har prøvet. Det var umuligt at forudse, at pandemien ville ramme os på den her måde, siger han.

- Lige nu ved vi faktisk ikke, hvornår mange af vores varer kommer hjem. Normalt kommer der 45 lastbiler med varer til Ikeas varehuse i hele Danmark – i øjeblikket oplever vi dage, hvor der kun kommer 35, siger logistikchefen.

Containerskibe ligger i kø på Stillehavet

Varemanglen skyldes, at forbrugere verden over skruede op for indkøb af møbler og forbrugsvarer, da nedlukningen tvang os fra at bruge penge på rejser og serviceydelser.

Efterspørgslen er med andre ord rekordhøj.

Antallet af containere, der bliver transporteret på verdenshavene er steget med omkring seks procent i sammenligning med niveauet før pandemien, forklarer Peter Sand, der er shippinganalytiker hos interesseorganisationen Bimco.

- Især amerikanerne har taget mange flere varer ud af Fjernøsten, end de plejer, siger han.

På havnen i Los Angeles bliver hver en kvadratmeter udnyttet. Den 17. september tog havnen imod ikke færre end 147 containerskibe. (Foto: MARIO TAMA © Ritzau Scanpix)

Derudover mangler der lastbilchauffører flere steder i verden, havnene er overbelastede og aktuelt ligger containerskibe i kø særligt ud for den amerikanske vestkyst for at komme af med deres last.

I august var to ud af tre containerskibe på verdensplan forsinket mere end én dag. I gennemsnit var forsinkelserne i august 7,5 dage. Det viser tal fra analysevirksomheden Sea-Intelligence.

Det har ført til flaskehalse og forskydninger i de såkaldte forsyningskæder på et niveau, så hele verden er i varemangel.

- Lige nu er situationen værre, end den var i sommer, men den bliver formentlig endnu værre om nogle måneder siger Peter Sand.

- En julekrise med dyrere varer kan ikke længere undgås. Julehandelen bliver helt sikkert dyrere, og der kommer til at være færre varer at vælge imellem.

Ikea henter varer hjem med tog

Det har fået Ikea til at tænke i alternative løsninger.

Peter Langskov forklarer, at Ikea har oprettet togtransport fra Asien til Europa, og at møbelgiganten har opkøbt tomme containere og er begyndt at lease sine egne containerskibe.

- Det er alt sammen for at sørge for, at vores varer når frem, siger han.

Peter Sand kender til flere andre virksomheder, der også er begyndt at benytte jernbanenettet som alternativ til de overfyldte havne. Men forsøgene er desperate, vurderer han.

- Skalaen er helt væk: Et klassisk togsæt kan transportere 42 containere, et skib er måske den dobbelte tid om at nå frem, men det kan også fragte 10.000 containere, siger han.

- Der er shippingvirksomheder og rederier, der ikke har bestilt andet end at optimere logistikken de seneste mange årtier, så det er skønne spildte kræfter, når Ikea selv går ud og engagerer sig.

  • Signe Linden Hann Møller (tv.) og Isabella Vinther Møltoft Kristensen er kørt fra Viborg til Ikea i Aarhus - desværre er de kørt forgæves efter flere varer. - Det meste af det, vi kom efter, kunne vi faktisk ikke få. Vi havde fået en lang liste med min søsters julegaveønsker, men der kunne vi kun få tre ud af 12 ting, siger Signe Linden Hann Møller. (Foto: Troels Esmarch - DR)
  • Finn og Stine Krath er også kørt forgæves efter en dukkeseng og en taburet. - Det gør nok, at jeg kommer til at handle lidt mere på nettet, der er det i hvert fald hurtigere at se, om varerne er på lager, siger Stine Krath. (Foto: Troels Esmarch - DR)
  • Bente Juhl og Flemming Klein har ikke oplevet udsolgte varer på deres besøg i Ikea. Til gengæld har Flemming Klein måtte opgive at få reservedele fra Japan hjem til sin cykel, så varemanglen er ikke ukendt for dem. (Foto: Troels Esmarch - DR)
1 / 3

Små importører, der handler med billige og fysisk store varer, er dårligst stillet overfor de globale flaskehalsproblemer, forklarer underdirektør i Dansk Industri Peter Thagesen.

- Siden anden verdenskrig er det kun blevet nemmere at handle, og man har altid kunne få de varer, man var interesseret i. Så det er en meget special situation, vi står i, siger han.

Både Peter Thagesen og analytiker Peter Sand forventer, at udfordringerne med at få transporteret varer rundt i verden vil vare hele 2022 med.

Facebook
Twitter