Én ud af 10 medarbejdere er en nitte

Der findes mange typer af medarbejdere. Og de ineffektive af slagsen kan blive en dyr fornøjelse for arbejdsgiveren.

Kig dig omkring og se på dine kolleger. Hvis der er mere end 10 ansatte på din virksomhed, er der med stor sandsynlighed mindst en iblandt jer, som ikke burde være der.

Det skriver amerikanske CareerBuilder.com ifølge netportalen epn.dk.

Ifølge portalen findes der groft sagt tre typer af medarbejdere: Stjernemedarbejderen, den dygtige medarbejder – og den dårlige.

Dårlige indflydelse på kolleger og arbejdsmiljø

Sidstnævnte – den dårlige, ineffektive medarbejder - kan være et dyrt bekendtskab for virksomheden. Ikke alene burde han eller hun slet ikke være på lønningslisten. Vedkommende har også dårlig indflydelse på kollegerne og arbejdsklimaet og er med til at trække det samlede resultatet ned.

I værste fald kan en inkompetent medarbejder ligefrem ødelægge virksomhedens relationer til kunder og få negativ indflydelse på virksomhedens produkt og kvaliteten af det.

Dertil kommer, at en dårligt fungerende medarbejder spreder negativ stemning omkring sig, har en nedladende, måske ligefrem aggressiv tilgang til sin arbejdsplads, er inkompetent og muligvis bagtaler virksomheden, chefen eller kollegerne.

Dårlige medarbejdere ved, at den er gal

Den dårlige medarbejder er nemlig som regel godt selv klar over, at den er rivende gal. Vedkommende føler sig typisk utilstrækkelig og stresset og lader sin usikkerhed eller vrede skinne igennem i dagligdagen.

Det bedste råd er derfor: Slip af med den dårlige medarbejder – både for hans og virksomhedens skyld og hellere i dag end i morgen.

Skiller man sig af med en inkompetent ansat, giver det frihed til at udvikle en mere positiv lederstil, og fyringen baner vej for, at lederen i stedet kan ansætte endnu en stjernemedarbejder, som leverer en sikker, kompetent indsats.

Dårlig præstation har konsekvenser

For lederen betyder det, at der bliver mere tid til at udvikle sine lederevner til fordel for de andre, velfungerende medarbejdere. Fyringen viser samtidig resten af teamet, at god performance bliver anerkendt, mens dårlig performance har konsekvenser.

Måske har den dårlige medarbejder allerede gjort skade på virksomheden. Men skaden er ikke uoprettelig.

Når man har afskediget den dårlige medarbejder, er det tid at gøre skaden god igen:

Vær ærlig

Vær ærlig over for de øvrige medarbejdere og indkald dem til en kort briefing om situationen. Sæt overskrifter på, hvorfor det var nødvendigt at lade medarbejderen gå – og lad de andre medarbejdere stille spørgsmål.

Giv ærlige svar, men husk at tale pænt om den fyrede medarbejder. Vær respektfuld over for ham eller hende og lad de andre vide, at du håber, den fyrede medarbejder hurtigt finder sig et nyt job, hvor han eller hun bedre kan gøre brug af sine evner.

Facebook
Twitter