Enhedslisten: Ny taxilov åbner for lykkeriddere og konkursryttere

Enhedslisten trak sig i de afsluttende forhandlinger om en ny taxilov.

Ny taxilov åbner kommunegrænserne for taxikørsel. (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

Enhedslisten har trukket sig fra den politiske aftale om en ny taxilov. Det gjorde partiet, kort før den blev præsenteret klokken 11 i dag på Christiansborg.

- Det, vi har sværest ved at leve med, er, at man ophæver antalsbegrænsningen. Det betyder, at det frem over bliver Trafikstyrelsen, som udstikker tilladelser, og dermed bliver det ikke længere en universel ret at kunne tage en taxa.

- Det betyder, at landdistrikterne vil miste deres taxier, som vil søge mod storbyerne, siger Henning Hyllested, der er trafikordfører hos Enhedslisten.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) sagde på pressemødet, at de tyndt befolkede områder må købe sig til ekstra taxakørsel.

- Kommuner kan fortsat udbyde taxikørsel. Man kan betale sig fra at købe en ekstra taxikørsel ved at sende den i et udbud, siger han.

Også Dansk Taxiråd tror på, at der fortsat vil være taxikørsel i udkanten.

- Vi er som udgangspunkt ikke så bekymrede for udkantskommunerne, for som det ser ud nu, har regeringen og forligspartierne taget hensyn til den problemstilling.

- Enten kan der gives dispensation, så den lokale landtaxi kan fortsætte som sædvanligt, og ellers vil kommunerne have mulighed for at lave et udbud, som de så kompenserer en taxi for, siger Trine Wollenberg, direktør i Dansk Taxi Råd.

For lykkeridere og konkursryttere

Branchen får yderligere en liberal åbning, når al kørsel til private kunder for fremtiden skal ske via en taxivirksomhed - et ”kørselskontor”.

Enhver taxi har pligt til at være tilknyttet og sælge sin kørsel til private kunder gennem et kørselskontor.

Men det åbner op for endnu et problem, mener Henning Hyllested.

- Det kan jo betyde, at det lige som i Sverige bliver kapitalfonde, som sætter sig på taxikørslen.

- Taxabranchen er et respektabelt erhverv. Men det her skyder det 30-40 år tilbage - til en branche for lykkeriddere og konkursryttere, siger Henning Hyllested.

Skandinaviens største taxigruppe, det svenske holdingselskab Carbonline Group har allerede meldt sin interesse i at etablere sig på det danske taxamarked efter den ny taxilov.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk