Er dit fly aflyst? Her er, hvad du kan gøre

Pilotstrejken i SAS er slut, og der er indgået en ny overenskomstaftale, der får flyene i luften igen.

Ifølge SAS vil aflyste fly fortsat være aflyste, selvom strejken er ophørt. Og der har du som passager ret til at få dine flybilletter refunderet samt søge om kompensation.

Efter 15 dages stilstand på jorden er SAS-flyene igen klar til at fragte passagerer til og fra sommerferie. I aftes landede der nemlig en ny overenskomstaftale mellem SAS og de strejkende piloter.

Ifølge en pressemeddelelse fra SAS vil piloterne genoptage arbejdet hurtigst muligt, og nogle fly vil allerede komme afsted i dag.

En af dem, der er lettet over, at der endelig faldt en aftale på plads, er Louise Akselsen, der her til morgen skulle flyve til Firenze fra Københavns Lufthavn.

- Det har været vildt underligt at skulle pakke til noget, som man ikke ved, bliver til noget, siger hun.

Se et klip med Louise Akselsen herunder.

Det er dog ikke alle passagerer, der vil være så heldige i dag. De aflyste fly vil fortsat være aflyste, og som passager har du en række rettigheder, hvis strejken har ændret dine rejseplaner.

Pengene tilbage, hvis flyet er aflyst

Når ens fly er aflyst, kan man først og fremmest søge om at få refunderet sin billet.

- Derudover kan man også blive ombooket på næste ledige afgang, siger Vibeke Myrtue Jensen, der er politisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk.

- Og hvis du venter på at blive ombooket, mens du er ude og rejse, så har du også ret til kost og logi.

Men det er ikke de eneste muligheder, man har for at komme afsted på sin rejse. Man kan også selv hjælpe lidt til.

- Hvis ombookningen, som SAS tilbyder, ikke passer ind i din rejseplan, kan man selv finde en tilsvarende ny billet til rejsedestinationen. Så er SAS forpligtet til at betale differencen mellem den oprindelige billet og den nye billets pris, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Uanset hvilken løsning man vælger, er det dog vigtigt, at man retter henvendelse det rette sted. Det er ikke noget, der sker automatisk, og derfor skal du starte med at henvende dig der, hvor du har købt din flybillet.

- Det kan enten være direkte hos SAS eller en forhandler. Hvis du så får afslag der, kan du søge hos Trafikstyrelsen, siger Vibeke Myrtue Jensen.

- Man skal altid søge om refusion og kompensation der, hvor man har købt sin billet, siger Vibeke Myrtue Jensen, der er politisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk.

Hjælp at finde - også i udlandet

Trafikstyrelsen har en særlig hjemmeside, hvor man kan få hjælp og rådgivning til at søge kompensation for sit aflyste fly fra Danmark.

- Her kan man både søge om refusion af billettens pris og kompensation for, at ens fly er aflyst, hvis det sket inden for to uger inden afrejse, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Helt samme mulighed har man ikke, hvis ens afrejse går fra udlandet.

For så er det vigtigt at være opmærksom på, at man i så fald skal man rette henvendelse til myndighederne der. Også kan man få hjælp fra Forbruger Europa.

SAS: Der kan fortsat være aflysninger

Ifølge SAS er aftalen mellem selskabet og piloterne ikke ens betydende med, at der ikke kan forekomme aflysninger.

- Der kan fortsat være aflysninger, siger SAS’s pressechef, Alexandra Lindgren Kaoukji, til DR Nyheder.

Derfor opfordrer hun alle passagerer til at holde sig opdateret på SAS' hjemmeside.

Hun understreger, at det er vigtigt, at man har de korrekte kundeoplysninger tilknyttet sin booking, så SAS kan oplyse en, om ens fly er aflyst.

- Man informerer sig om sin flyvning på vores hjemmeside - præcis som under strejken. Og så kontakter SAS selvfølgelig alle berørte kunder, siger hun.

Det er ikke muligt endnu at sige, hvor mange fly fortsat er aflyst. Du kan følge med i SAS' trafikinformation på selskabets hjemmeside.