EU-dom: legoklods ikke unikt varemærke

Lego taber igen en sag mod en canadisk konkurrent ved EU-Domstolen. Lego har ikke monopol på at bruge den røde velkendte klods som varemærke.

Legos røde klods er efter EU-domstolens mening ikke et unikt varemærke. (© Lego)

Legos mest kendte byggeklods - den røde aflange med de otte dupper - er ikke et så unikt varemærke, at koncernen kan tage patent på den.

Det har EU-domstolen endnu en gang slået fast i dag.

Dommen betyder, at Lego's konkurrenter stadig må bruge billeder af klodser, der ligner Legos røde klods i deres markedsføring, fortæller kommunikationschef i Lego, Charlotte Simonsen.

Lego: Forbrugerne tror, det er vores klodser

- Og det er meget vigtigt for os, fordi hvis du viser forbrugerne en rød klods, der er to gange fire, så siger de "Det er en legoklods", uanset om det er det, eller ej. Så det forventer forbrugerne, uanset om det er en legoklods eller ej. Så derfor mener vi også, at vi har retten til det varemærke, siger hun til DR Nyheder.

Dommen har dog kun betydning for markedsføring af den røde klods, og har ikke nogen betydning for, om konkurrenterne må lave kopier af klodsen. Alligevel er det vigtigt for, at Lego kan bevare et godt image, forklarer kommunikationschefen.

- Det vi nogle gange oplever er, at forbrugerne køber et produkt med et billede af en rød klods, og tror, at det er Lego. Og så bliver de nogle gange skuffede, nogle gange ringer de til os og klager over det, når det viser sig at det ikke er et Lego-produkt, siger Charlotte Simonsen og fortsætter:

Skuffede kunder

- Men der er også det ved det, at hvis de bliver skuffede og ikke ringer til os. Så tror de, at de har købt et Lego-produkt, som de er skuffede over, siger hun til DR Nyheder.

Sagen er kulminationen på en langvarige strid med den canadiske konkurrent Mega Brands. Lego har allerede tidligere tabt sagen, og altså nu også fået afvist sin anke.

I november 2008 afviste domstolens første instans Legos argumenter om, at den traditionelle legoklods med otte dupper er "særlig unik".

Domstolen mener ikke, at legoklodsen kan gøres til et unikt tredimensionelt varemærke for den danske producent.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk