EU-domstolen: Canal Digital vildledte danske forbrugere

Det var ikke i orden, at tv-udbyder i 2009 oplyste om en ekstra udgift med lille skrift.

Tv-udbyderen Canal Digital i Danmark har vildledt forbrugerne.

Det har EU-Domstolen slået fast.

Canal Digital er tidligere ved Retten i Glostrup blevet tiltalt for i seks tilfælde at have overtrådt blandt andet markedsføringsloven i forbindelse med kanalens markedsføring af tv-abonnementer i efteråret 2009.

Retten i Glostrup bad efterfølgende EU-Domstolen om hjælp til at tolke EU's regler på området, og svaret kom i dag.

Det med småt

Canal Digital reklamerede i 2009 på tv og på internettet for tv-abonnementer, som kostede enten 99 eller 149 kroner om måneden.

Abonnementerne indebar dog også en halvårlig ”kortservice” på 389 kroner, som Canal Digital – ifølge EU-Domstolen - ikke i tilstrækkelig grad gjorde kunderne opmærksom på.

- Dommen siger meget klart, at når man markedsfører sit produkt, så skal man tage højde for et medies hurtighed, siger EU-korrespondent i DR Nyheder Karin Axelsson:

- Det vil sige, at forbrugerne skal have mulighed for at forstå alle oplysninger – også det, der står med småt.

Principiel dom

Karin Axelsson mener, at EU-dommen kan få principiel betydning.

- Man vil som virksomhed ikke længere kunne dække sig ind under, at man har skrevet alle informationer – også det upopulære – med småt. Man skal levere alle oplysninger på en måde, så forbrugerne har mulighed for at afkode dem, for eksempel på hurtige medier.

Facebook
Twitter