EU-domstolen: Canal Digital vildledte danske forbrugere

Det var ikke i orden, at tv-udbyder i 2009 oplyste om en ekstra udgift med lille skrift.

Canal Digital oplyste om en udgift med en lille skrift, der stod på en baggrund, som gjorde den ekstra svær at læse, mener EU-Domstolen. (Foto: BAX LINDHARDT © Scanpix)

Tv-udbyderen Canal Digital i Danmark har vildledt forbrugerne.

Det har EU-Domstolen slået fast.

Canal Digital er tidligere ved Retten i Glostrup blevet tiltalt for i seks tilfælde at have overtrådt blandt andet markedsføringsloven i forbindelse med kanalens markedsføring af tv-abonnementer i efteråret 2009.

Retten i Glostrup bad efterfølgende EU-Domstolen om hjælp til at tolke EU's regler på området, og svaret kom i dag.

Det med småt

Canal Digital reklamerede i 2009 på tv og på internettet for tv-abonnementer, som kostede enten 99 eller 149 kroner om måneden.

Abonnementerne indebar dog også en halvårlig ”kortservice” på 389 kroner, som Canal Digital – ifølge EU-Domstolen - ikke i tilstrækkelig grad gjorde kunderne opmærksom på.

- Dommen siger meget klart, at når man markedsfører sit produkt, så skal man tage højde for mediets hurtighed, siger EU-korrespondent i DR Nyheder Karin Axelsson:

- Det vil sige, at forbrugerne skal have mulighed for at forstå alle oplysninger – også det, der står med småt.

Principiel dom

Karin Axelsson mener, at EU-dommen kan få principiel betydning.

- Man vil som virksomhed ikke længere kunne dække sig ind under, at man har skrevet alle informationer – også det upopulære – med småt. Man skal levere alle oplysninger på en måde, så forbrugerne har mulighed for at afkode dem, for eksempel på hurtige medier.

Facebook
Twitter