EU vil redde tusindvis af liv med nyt standardudstyr i biler

Europa-Kommissionen vil styrke trafiksikkerheden på de europæiske veje.

Hvis Europa-Kommissionens får sine forslag gennem EU's beslutningsproces, skal alle nye biler i EU som standard have en lang række sikkerhedsteknologier installeret. (Foto: Dennis Lehmann © Scanpix)

Det startede med sikkerhedsselen. Sidenhen kom airbaggen. Og nu skal elektronisk nødbremse, vognbaneassistent og aktiv farttilpasning være standardudstyr i nye biler.

Europa-Kommissionen vil som en del af flere initiativer på transportområdet stille krav om obligatorisk sikkerhedsudstyr i nye biler, før de kan få lov til at rulle ud på de europæiske veje.

- Disse nye foranstaltninger udgør et sidste og afgørende spring, der vil betyde, at europæerne kan drage fordel af sikker, ren og intelligent transport, lyder det i en udtalelse fra transportkommissær Violeta Bulc.

Sidste år omkom 25.300 mennesker i den europæiske trafik.

Og det harmonerer ikke med EU’s langsigtede mål om at nærme sig nul dødsulykker og alvorlige kvæstelser inden 2050 – den såkaldte nul-vision.

Standardudstyr skal udrydde menneskelige fejl

EU anslår, at op mod 94 procent af trafikulykkerne på de europæiske veje involverer menneskelig adfærd og fejl - vi kører enten for stærkt, er uopmærksomme eller har drukket alkohol.

Derfor presser Europa-Kommissionen på for at indføre nye teknologier, der gør bilerne i stand til selv at undgå de ulykker, der skyldes menneskelig uopmærksomhed.

- De nye obligatoriske sikkerhedsfunktioner vil nedbringe antallet af ulykker og bane vejen for en førerløs fremtid med opkoblet og automatiseret kørsel, udtaler Elzbieta Biénkowska, der er kommissær med ansvar for det indre marked, industri og iværksætteri.

Sikkerhedsudstyret, hvoraf noget af det allerede i dag kan tilkøbes til nye biler, skal ifølge kommissionen sidde i alle nye biler, før de kan typegodkendes i EU.

Det drejer sig for eksempel om udstyr, der bremser bilen automatisk, hvis føreren overser en bilkø på motorvejen. En anden type funktion, vognbaneassistenten, kan forhindre de meget voldsomme ulykker, hvor biler pludselig trækker over en den anden side af vejen.

En nyere teknologi som aktiv farttilpasning gør det i praksis umuligt at køre for stærkt. Og udover at forhindre ulykker med for høj fart, så løser teknologien også en del af de trængselsproblemer i trafikken, som skyldes forskelle på bilernes hastigheder.

Bilerne skal derudover gøres klar til nem og billigere installering af alkolås, der forhindrer føreren i at køre i spirituspåvirket tilstand.

FDM: Positivt – men bilerne bliver dyrere

Hos de danske motorejeres interesseorganisation FDM er afdelingschef Torben Kudsk Europa-Kommissionens positiv over for Europa-Kommissionens forslag.

- Det er rigtig vigtigt, at vi får noget mere af den avancerede teknologi ind i bilerne. Og at gøre det obligatorisk for bilfabrikkerne at installere, er en meget effektiv måde at få den her teknologi ud til forbrugerne på, siger han.

FDM forventer dog, at der går en årrække, før alle nye biler for eksempel kan bremse på egen hånd ved køer på motorvejen eller forhindre ulykker ved vognbaneskift.

- EU’s lovgivningsproces er jo noget mere kompliceret end den, vi kender i en nationalstat som Danmark. Og når det gælder noget, der skal gøre obligatorisk på biler, går der typisk nogle år. Så vi forventer først, at de her ting bliver standard om fem til syv år, siger Torben Kudsk.

Selvom FDM hilser udspillet velkommen, så er der ifølge Torben Kudsk også en bagside ved udviklingen. Det nemlig blive dyrere at købe bil, når forbrugerne ikke længere kan fravælge en del af sikkerhedsudstyret.

- Det vil især blive dyrt i Danmark, fordi vi har et afgiftssystem, hvor der også er en afgift på sikkerhedsudstyr. Så det her kunne give anledning til et opgør med den måde, man opkræver bilafgifter på i Danmark, siger han.

Facebook
Twitter