Facebook giver dig endelig en 'slet al data'-knap: Sådan virker den

Ny funktion lader dig afkoble fra alle de data, Facebook har indsamlet om dig på hjemmesider og apps

Det er to år siden, Facebook lovede at åbne den nye funktion (Foto: EPA/SASCHA STEINBACH) (Foto: Sascha Steinbach © Scanpix)

Du kender det garanteret. Du er på udkig efter en ny græsslåmaskine. Du browser rundt og finder den - endda på tilbud. Du lægger den i indkøbskurven, men beslutter dig for, at du lige skal tænke lidt mere over det. Desuden er der fodbold i tv, og du lukker derfor browseren ned og køber aldrig noget.

Dagen efter er dit Facebook-feed alligevel fyldt med græsslåmaskiner. Du føler dig lige dele forfulgt og overvåget.

Hvis den slags episoder får det til at løbe koldt ned ad ryggen på dig, vil denne nyhed interessere dig.

Facebook lancerer en ny indstilling, som giver dig mulighed for at slette al browserhistorik fra andre apps og hjemmesider, som Facebook bruger til at servere målrettede reklamer for dig.

Funktionen, som dukkede op i går, har ladet vente på sig, for Facebook lovede den første gang for to år siden.

Det sociale medie kalder funktionen mundret for 'Aktivitet uden for Facebook' og den findes under 'indstillinger' på din smartphone.

Når du kommer ind, får du en liste over alle de hjemmesider og apps, som Facebook sporer dig fra, selv når du ikke bruger Facebook-appen.

Det kan være et skræmmende genbesøg med mange hjemmesider, du ikke kan huske, at du har været forbi. Med den liste kan du se, hvor ofte de sider og apps, du har besøgt, har sporet dig og sendt data til Facebook.

Og det er her, du nu kan rydde alle data, som Facebook har fra din gøren og laden på andre hjemmesider og apps.

Rydder du historikken, betyder det ikke, at du vil få færre annoncer, men at Facebook vil servere færre målrettede annoncer eller, som Facebook selv kalder det, mindre relevante annoncer.

Kan slås fra for altid

Du kan også fjerne sporinger i fremtiden, hvis du aktiverer en anden funktion, som tech-giganten har gemt lidt bedre.

I samme menu som før klikker du 'Flere Indstillinger':

Derefter 'Adminstrer fremtidig aktivitet'.

Og derefter skal du trykke på den blå knap, der også hedder 'Administrer fremtidig aktivitet' i bunden.

Så er du endelig fremme ved knappen 'Fremtidig aktivitet uden for Facebook', som du skal 'slå fra':

Du skal dog vide, at Facebook fortsat vil have data om, hvad du foretager inde på app'en, og de data vil fortsat være tilgængelige for annoncørerne.

Det er også værd at notere sig, at Facebook fortsat vil indsamle data om din færd på hjemmesider og apps uden for Facebook - forskellen er bare, at de data ikke er koblet til din profil og derfor er anonymiseret.

Facebook følger dig også, når du ikke bruger Facebook

For at forstå, hvorfor den nye funktion er interessant, skal du vide, hvordan Facebook kan holde øje med dig, selv når du ikke aktivt bruger Facebook og end ikke har app'en åben. Selv hvis du køber et par sko på en hjemmeside helt uden for Facebooks univers, kan tech-giganten høste data om dig.

Hvis sko-hjemmesiden har købt sig til det, bliver der sendt en information til Facebook om, at du har besøgt den pågældende hjemmeside, og at du har købt af et par sko.

På den måde kan andre butikker målrette deres reklamer til dig, fordi de nu ved, at du er interesseret i tøj og sko - og derfor måske er interesseret i at købe mere.

Det er den slags sporing, som får mange til at tro, at Facebook lytter med i smug via telefonen, uden vi ved det.

Det handler alt sammen om coockies og såkaldte pixels, som du kan dykke ned i her.

Ville gerne have gjort det før, men...

At Facebook åbner muligheden for at slukke for den type sporing, skyldes et ønske om at skabe mere åbenhed, lyder det fra Facebooks nordiske kommunikationschef, Peter Münster:

- Vi vil gerne skabe mere transparens omkring økosystemet omkring reklamer på nettet. Der har været forskellige sager, der har gjort folk opmærksom på, at den måde, internetbårne reklamer fungerer på, bygger på oplysningerne om folks færden på nettet. Det handler om åbenhed og kontrol, siger han.

Men hvorfor har I så ikke gjort det her noget før?

- Vi ville gerne have lanceret den (funktionen, red.) for et stykke tid siden. Den helt lavpraktiske forklaring har været, at vi har været nødt til at bygge vores systemer op fra bunden, for at få det til at virke. Det er derfor, det har taget to år, siger Peter Münster.