Facebook har tabt pusten: Antallet af aktive brugere fortsætter sit fald i Europa

Facebook skal udvikle nye produkter, hvis de skal fortsætte med at løfte indtjeningen, lyder det fra Facebook-kender.

Siden 1. kvartal 2018 har Facebook mistet to millioner aktive brugere fra europæiske lande. (Foto: DADO RUVIC © Scanpix)

Facebook kæmper med at fastholde grebet om deres brugere.

For andet kvartal i træk viser den sociale platforms regnskab et fald i antallet af aktive brugere fra Europa, mens antallet af amerikanske og canadiske brugere ser ud til at være stagneret i 2018.

Og det er især de unge brugere, der forlader platformen, mener Pernille Tranberg, der er rådgiver i dataetik og følger Facebooks udvikling.

- Der er ingen tvivl om, at mange unge er holdt op med at bruge Facebook, som de gjorde tidligere. De er ikke gået hele vejen med at slette deres profil, men besøgene er blevet færre, og der bliver ikke delt ligeså mange private ting, som tidligere, siger hun og tilføjer:

- Det er ikke særlig hipt at være på Facebook og dele alt med andre længere.

Siden 1. kvartal 2018 har Facebook mistet to millioner aktive brugere fra europæiske lande.

Efter skandaler kommer brugerflugt

Det er udviklingsdirektør i it-virksomheden Falcon.io, Mikael Lemberg, enig i.

Han beskæftiger sig til daglig med sociale medier, og han har tidligere arbejdet for Facebooks europæiske annonceafdeling i Irland.

- Jeg tror klart, at den største årsag er Cambridge Analytica-skandalen (hvor 87 millioner Facebook-brugere uretmæssigt fik høstet deres personlige data, red.). Den sag gjorde stort indtryk i Europa, og vi er forvente med at stille høje krav til beskyttelse af vores personlige data, siger Mikael Lemberg.

Truet på annonceindtægter

Brugerfaldet har endnu ikke sat spor i Facebooks økonomi.

Det er tværtimod lykkedes Facebook at løfte sin indtjening mere end forventet i tredje kvartal med 13,73 milliarder, hvilket svarer til 90 milliarder kroner.

Et faldende antal aktive brugere kan dog få konsekvenser for Facebook på længere sigt, fordi tech-gigantens omsætning i sidste ende består i at levere annoncer til forbrugere. Det vurderer Mikael Lemberg.

- Så vil de være nødt til at skrue op for annoncerne, der er Facebooks primære indtægtskilde, og der er altså en øvre grænse. Man kan ikke blive ved med at skrue på det parameter uden at ødelægge brugeroplevelsen, siger han og påpeger, at det kan føre, at endnu flere brugere slukker for Facebook.

Amerikanske brugere er mere værd

Kan Facebook dække et eventuelt tab med annonceindtægter fra afrikanske og asiatiske lande, hvor der fortsat er brugertilvækst?

- At brugertallet vokser i Asien og Afrika kompenserer selvfølgelig for faldet i aktive brugere i Nordamerika og Europa, men omsætningsmæssigt er en amerikansk bruger mere værd end en asiatisk eller afrikansk. I hvert fald som det ser ud lige nu, siger Mikael Lemberg.

Han mener, at Facebook er nødt til at udvikle nye produkter og finde på nye måder at adressere samme marked på, hvis de skal fortsætte med at løfte indtjeningen.

- Over tid vil tilvæksten stagnere helt, og så er Facebook nødt til at finde flere ting, de kan sælge til de brugerne, de har, siger Mikael Lemberg og påpeger, at det blandt andet er det, Facebook forsøger med virtual reality-produkter som Oculus.

Desuden skal Facebook have øje på nye konkurrenter, der kan stjæle annoncører, lyder det.

- Der er risiko for, at der vil komme produkter, som har succes med annoncering og bliver en seriøs konkurrent. Der er Facebook sårbar, fordi det stort set er deres eneste indtægtskilde i dag, siger han.

Facebook-koncernen har i dag en enorm rækkevidde. Samler man brugerne på Facebook, WhatsApp, Instagram og Messenger, kommer koncernen i kontakt med 2,6 milliarder mennesker på en måned.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter