Facebook i modvind om falske nyheder

Facebook og Google, strammer nu op i sagen om misinformation og falske nyheder, der spredte sig forud for det amerikanske præsidentvalg.

Facebook og Google lover nu at skride til handling mod misbrug af deres annoncesystemer til at sprede falske nyheder. (Foto: © Peter Dasilva, Scanpix)

En bølge af kritik har de seneste dage skyllet ind over sociale medier som Facebook og Twitter, samt Google, der beskyldes for at gøre alt for lidt for at stoppe misinformation, der præsenteres og spredes som nyheder, og derfor måske kan have påvirket amerikanernes valg af ny præsident.

Nu lover både Google og Facebook at gøre noget ved problemet, der især været tydeligt på Facebook.

Ifølge flere medier iværksatte Facebook-ansatte allerede inden valget uofficielle interne arbejdsgrupper, der skulle se på, om man kunne stoppe spredningen af falske nyheder på det sociale medie.

Nedtoner betydningen

Facebook-stifter Mark Zuckerberg har dog for få dage siden selv nedtonet betydningen af falske nyheder på det sociale medie og påpeget, at 99 procent af det, man ser på Facebook er autentisk, og at betydningen af den sidste ene procent derfor er overdrevet.

Han sagde dog samtidig, at Facebook anser falske nyheder for at være et uønsket problem, der bliver bekæmpet.

Det er ikke første gang, at nyheder på Facebook er genstand for kritik. Tidligere har Facebooks lister over aktuelle nyheder, de såkaldte 'trending topics' været i skudlinjen efter at tidligere ansatte fortalte om, hvordan visse emner bliver sorteret fra af Facebooks egne ansatte, så de ikke optræder på listerne.

Dengang var det især den amerikansk højrefløj, der protesterede.

Mange læser på Facebook

Sociale medier har gennem længere tid udviklet sig mere og mere betydningsfulde som nyhedskanaler. Ifølge en undersøgelse fra Pew Research Center, læser 62 procent af amerikanerne nyheder, der deles på Facebook - og 18 procent gør det meget ofte.

Facebooks måde at sortere opslag på, betyder, at nyheder spreder sig hurtigt, hvis brugerne kommenterer og interagerer med nyhederne, og en særdeles aktiv indsats på det sociale medier, er blevet en almindelig ting for de fleste kandidater.

De falske nyheder er ikke nødvendigvis skabt af politikerne eller deres stab, men kan også være snyde-opslag, hvor netsteder udnytter en igangværende debat til at få folk til at klikke på links, der fører dem til noget helt andet, hvorefter netstederne tjener på trafikken.

Ifølge The Guardian har blandt andet netsteder i Makedonien benyttet fidusen under den amerikanske valgkamp. Der har dog også været rapporteret om netsteder, der spekulerer i at få usandfærdige nyheder til at gå viralt på sociale medier for at fremme en bestemt dagsorden.

I Googles tilfælde har problemet været mindre, Google ikke på samme måde har et socialt netværk til at sprede nyhederne. Både Googles og Facebooks skridt retter sig dog alene mod misbrug af de to selskabers respektive annoncesystemer, mens det er sværere at dæmme op for manuel deling af falske nyheder.