Facebook-regler mangler på jobbet

Dansk Erhverv oplever en stigning i antallet af spørgsmål om, hvordan man håndterer brug af Facebook på arbejdspladsen.

Faceboook bliver brugt flittigt - også på arbejdspladsen. (Foto: Jakob Skaaning Hansen)

Man skal lige ind og tjekke, hvad vennerne laver, om de har lagt nogle nye billeder ind og om der er måske er andre, der har sendt en venneanmodning.

Det sociale interaktive netværk Facebook stjæler mere og mere arbejdstid fra ansatte, og flere danske virksomheder stiller spørgsmål om, hvordan fænomenet skal håndteres eller spærrer direkte for adgangen.

QuickVote: facebook

Derfor oplever Dansk Erhverv en stigning i antallet af spørgsmål om det interaktive socialforum og organisationen opfordrer til individuelle personalepolitikker for Facebook-forbruget.

Facebook stjæler tid

- Vi får flere og flere henvendelser vedrørende Facebook fra arbejdsgivere og virksomheder, der er i tvivl om, hvordan man skal håndtere brugen af det på arbejdspladsen. Der er flere ting, der bekymrer dem, men de fleste henvender sig på grund af tidsforbruget, fordi man har en fornemmelse af, at nogen medarbejdere bruger for meget arbejdstid på siden, siger underdirektør i Dansk Erhverv Charlotte Vester.

Derfor opfordrer Dansk Erhverv til, at arbejdspladserne får skabt klarhed omkring reglerne for de ansattes Facebookforbrug. Samme løsningsforslag gør sig gældende i HK, der dog er direkte imod et forbud.

- Mange arbejdsgivere og virksomheder ønsker fleksibilitet fra deres medarbejdere, hvor de også er tilgængelige uden for arbejdstiden, og derfor skal fleksibiliteten gå begge veje, siger it-konsulent i HK Leif Limkilde Bloch.

Facebook
Twitter