Facebook vinder markant sejr i Belgien

En langvarig balladesag om overvågning af ikke-brugere, endte i går med en sejr til det sociale medie.

Facebook vinder en markant sag over det belgiske datatilsyn om overvågning af ikke-brugere. (Foto: Rick Wilking © Scanpix)

Problemet består - men det er ikke det belgiske datatilsyn, der skal gøre noget ved det.

Sådan lyder status efter et opsigtsvækkende nederlag til det belgiske datatilsyn, der i denne uge tabte en sag, der ellers har vakt international genklang siden sin begyndelse.

Datatilsynet har i over et år ført kamp mod Facebook, fordi Facebook logger data om brugere, der end ikke har en profil på det sociale medie.

Også hos ikke-brugere

Det sker via en såkaldt cookie, der sættes i brugerens browser, hvis brugeren lægger vejen forbi en Facebookside - også selv om siden er offentlig og ikke kræver login. Dermed samler selskabet data om mennesker, der ikke har en profil, og dermed ikke har accepteret indsamlingen af data.

Sagen har været yderst højlydt, og det belgiske datatilsyn er gået så vidt som til at anbefale brugerne at installere blokeringsværktøjer som fx Disconnect, der beskytter mod uautoriseret Facebook-overvågning.

Tidligere har Facebook måttet bøje sig i sagen, efter at have haft udsigt til dagbøder på 250.000 euro om dagen, så længe overvågningen af ikke-brugere stod på.

Irland, ikke Belgien

Det fik sidste år Facebook til at ændre kurs og droppe den problematiske cookie. Men nu har appelretten i Bruxelles altså afgjort, at det belgiske datatilsyn slet ikke har lov til at bestemme, hvordan Facebook skal opføre sig.

Facebook driver nemlig sit europæiske hovedkvarter fra Irland, hvorfor det er det irske datatilsyn, der skal føre tilsyn, uanset at tjenesten også udbydes i Belgien.

Det sociale medie har allerede erklæret, at det er klar til at genindføre den upopulære teknik - men hos det belgiske datatilsyn, beklager direktøren, Willem Debeuckelaere, situationen.

- Beslutningen betyder ganske enkelt, at de belgiske borgere ikke kan sikre sig privatlivsbeskyttelse, når det drejer sig om udenlandske spillere. Dermed er borgerne udsat for massive krænkelser af deres privatliv, siger han til BBC.

Samler data via like-knapperne

Det har i årevis været kendt, at Facebook benytter forskellige teknikker til at indsamle data om sine brugere. En af de bedst kendte teknikker er den famøse 'synes godt om'-knap, herunder også de nye udgaver af den.

Når en sådan knap ses et eller andet sted på nettet, kan Facebook registrere, at man har været der, også selv om man ikke klikker på knappen.

Helt tilbage i 2010 beskrev privatlivsforkæmperorganisationen Electronic Frontier Foundation problemet i et åbent brev til Facebook - men Facebook fortsatte med like-knapperne, der siden efteråret har været brugt til at servere reklamer, der baseres på ens netsurferi.

Facebook
Twitter