Færre nye hjul på vejene i 2022: 'Bilpriser er steget markant'

Der er er tre primære forklaringer på udviklingen, mener bilisters talerør.

Ilyas Dogru fra bilejernes interesseorganisation forklarer, at henvendelserne til FDM's medlemsrådgivning også har skiftet karakter i løbet af året. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix Denmark)

Vi holder igen med at købe nye biler.

I årets første 11 måneder er der indregistreret 134.000 nye personbiler.

Det er 20 procent færre end i samme periode sidste år - og det er det laveste bilsalg i 11 år, viser tal fra Danmarks Statistik.

Og det er der primært tre årsager til, siger Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom hos bilejernes interesseorganisation FDM.

- For det første har bilproducenterne svært ved at levere, og så er bilpriserne steget markant.

- Det er sket samtidig med, at vi har færre penge mellem hænderne på grund af inflationen, og det har gjort, at forbrugerne har lyst til at købe færre nye biler, siger han.

Forhandler: Meget markant opbremsning

Hos Globus Biler i Silkeborg mærker man faldende efterspørgsel, fortæller direktør Henrik Thomsen.

- Som mange andre brancher er vi ramt af en kraftig opbremsning, siger han.

Det er særligt i de seneste måneder siden sommeren, hvor forhandleren har kunnet mærke forskellen, fortæller han.

- Selvom krigen ramte i februar, så havde bilbranchen faktisk gunstige måneder frem til august i år, hvor vi kan se kraftig opbremsning i forbrugertilliden, siger han.

Og ifølge Henrik Thomsen er der en god forklaring på, hvorfor det er gået sådan.

- Forbrugerne bliver meget opmærksomme på stigende energi- og fødevarepriser. Så vi har set en meget kraftig opbremsning på bilsalget, siger han.

Bilister holder fast i nuværende hjul

Ilyas Dogru forklarer, at henvendelserne til FDM's medlemsrådgivning også har skiftet karakter i løbet af året.

Frem til sommerferien var der rigtig mange, som ringede ind med spørgsmål om køb af nye biler - mén det gør de ikke mere.

- Efter sommer er henvendelser ændret fuldstændig. Vi får i stedet mange henvendelser, hvor forbrugere vil have gode råd til deres eksisterende biler.

- Skal jeg servicere den her bil, skal den have en ekstra undervognsbehandling, og hvad skal jeg gøre for at få denne her bil til at køre et par år mere – så henvendelser har virkelig ændret karakter, siger han.