Fagforeninger går i kødet på Nets' gebyrer: 'For dyrt for medlemmerne'

Alt for mange medlemskroner havner hos Nets og ikke i fagforeningskassen, lyder kritikken

Når et medlem af en fagforening betaler sit kontingent måned for måned, så havner omkring 50 kroner årligt hos betalingstjenesten, og det er alt for meget, lyder kritikken.

Fagforeninger for blandt andet lærere, jurister og pædagogmedhjælpere går nu ind i debatten om Nets' gebyrer.

Prisen for at bruge tjenesten Betalingsservice skal barberes kraftigt ned. Sådan lyder kravet fra flere af landets største fagforeninger.

Når et medlem af en fagforening betaler sit kontingent måned for måned, så havner omkring 50 kroner årligt hos betalingstjenesten, og det er alt for meget, lyder kritikken fra DJØF.

- Vi har over længere tid forsøgt at forhandle med Nets om deres priser, men desværre uden resultat. Med de forholdsvis høje gebyrer, vi betaler i dag, så er Nets nødt til at kigge på deres priser, siger Thomas Therkildsen, der er administrerende direktør for fagforeningen.

Betaler millioner i gebyrer

En rundringning, som DR Nyheder har lavet, viser, at seks af landets største fagforeninger sidste år tilsammen betalte over 45 millioner kroner af medlemmernes penge i gebyr for at få de faglige kontingenter i kassen.

Ifølge Thomas Enghausen, der er næstformand i FOA, så betalte fagforeningens medlemmer alene sidste år 9,6 millioner kroner til Nets.

- Vi har haft dialogen med Nets, hvor vi har sagt til dem, at det er for dyrt, og så er der ikke sket så meget andet, siger han.

Det betaler de seks fagforeninger til Nets:

  • Fagforeningerne 3F, HK, FOA, DJØF, DLF og DSR har tilsammen over 775.000 medlemmer, der betaler via betalingssservice.

  • Medlemmerne af de seks fagforeninger betaler hver over 50 kroner om året til Nets.

  • I 2018 svarede det til over 45 millioner kroner.

Med en såkaldt kvartalsaftale hos Nets betaler fagforeningerne 4,32 kroner, hver gang der betales en regning.

Men selvom flere og flere regninger kører over Betalingsservice, så har prisen for at bruge tjenesten i de seneste 12 år stået i stampe, og det bør der laves om på, mener FOA.

- I perioden er der kommet millioner af yderligere transaktioner til. Alt andet lige så burde det være blevet billigere per transaktion og dermed også billigere for FOA's medlemmer og alle andre, der er tvunget til at benytte sig af Nets, siger Thomas Enghausen.

BS er dyrest - andre er bøvlede

Ifølge et nyt notat fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen så er Betalingsservice "umiddelbart den dyreste debiteringsløsning i Danmark". Sammenlignet med andre lande har Nets' produkt en "monopollignende karakter", skriver styrelsen.

Mere end halvdelen af omkostningerne ved driften af Betalingsservice sendes videre til landets banker, fastslår Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i notatet.

De seneste år er der dog kommet nye, alternative betalingstjenester til. For eksempel kan man i dag bruge sit betalingskort til at lave faste, månedlige betalinger.

Også tjenesten Mobilepay er blevet en mulighed, hvis man har brug for at lave faste overførsler til virksomheder, der har en aftale med tjenesten.

Men ingen af produkterne kan dog hamle op med den konto-til-konto-løsning, Betalingsservice leverer, lyder det fra direktøren i DJØF.

- Vi må konstatere, at når vi ser på sammenhængen til vores administrative systemer og andre betalingsløsninger, så har Nets et effektivt produkt i forhold til konkurrenterne på markedet. Det gør, at vi desværre føler, at de har de facto monopol på markedet, siger Thomas Therkildsen.

Betalingsservice er nemlig hverken påvirket af, om medlemmerne skifter bank eller får nyt betalingskort.

Hvis fagforeningerne eksempelvis skulle skifte til automatisk kortbetaling, ville det give en masse problemer, mener FOA's næstformand, Thomas Enghausen.

- Det ville skabe en masse yderligere administrativt bøvl. Det forudsætter, at medlemmerne skal opdatere deres kortoplysninger, når kortene udløber. Det gør det ikke nemmere, siger han.

Men skal Nets ikke også kunne tjene penge?

- Vi anerkender fuldt ud, at der er nogle omkostninger ved at drive det, men der er jo millioner af transaktioner, og alt andet lige burde ydelsen blive billigere, siger Thomas Enghausen.