Falcks øverste ledelse kendte til hemmelig 'masterplan'

Afgørelse fra Konkurrencerådet dokumenterer daværende ledelses kendskab til kampagne mod konkurrent.

- De understøttende aktiviteter bestod i, at Falck efter at have tabt Udbuddet vedtog en kommunikationsstrategi, som blev fastlagt og udmøntet i en såkaldt ”Masterplan” og implementeret af Falck, skriver Konkurrencerådet.

Den daværende øverste ledelse i Falck var klar over, at selskabet havde planlagt en udførlig strategi mod konkurrenten Bios i 2014 og 2015.

Det fremgår af Konkurrencerådets fulde afgørelse af forløbet, som er blevet frigivet i dag.

Rådet har fået indsigt i adskillige interne mails i Falck, som også er blevet sendt til den øverste ledelse. I en af de interne mails bliver en såkaldt ’masterplan’ forelagt flere personer i ledelsen.

- De understøttende aktiviteter bestod i, at Falck efter at have tabt Udbuddet vedtog en kommunikationsstrategi, som blev fastlagt og udmøntet i en såkaldt ”Masterplan” og implementeret af Falck, fremgår det af afgørelsen.

Kendte til 'masterplan'

Masterplanen gik ud på at hyre flere kommunikationskonsulenter, som skulle søsætte en kampagne, der skulle lægge maksimalt pres på ambulance-konkurrenten Bios.

Den 19. september får syv unavngivne personer i den øverste ledelse i Falck tilsendt en mail, hvor virksomhedens masterplan bliver vedhæftet og præsenteret.

I tre år har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøgt, om Falck misbrugte sin stilling på markedet i forbindelse med udbuddet af ambulancekontrakter i Region Syddanmark tilbage i 2014.

I Konkurrencerådets afgørelse i sagen, lyder det, at Falck blandt andet benyttede sig af betalt spin, negativ pressedækning og en social medie-kampagne, da virksomheden i 2014 og 2015 forsøgte at tilsværte Bios.

Kørte klagesag med skjulte motiver

Umiddelbart efter, at Bios i 2014 vandt udbuddet, klagede Falck til Klagenævnet for Udbud.

Falck mente, at Region Syddanmark havde foretaget en forkert bedømmelse af Falcks tilbud, og man ville derfor have aftalen annulleret.

Men af de interne mails, som Konkurrencerådet fremlægger, fremgår det også, at Falcks ledelse muligvis havde andre motiver end at vinde sagen for øje, skriver rådet.

- Af en intern mailkorrespondance den 19.-20. september 2014 i Falcks øverste ledelse mellem [[navn] og [navn]] fremgår Falcks forventninger til at vinde sagen i Klagenævnet for Udbud, og at klagen i hvert fald delvist var begrundet i andet end at vinde klagesagen.

Her den første mail:

Som svar på ovenstående skriver modtageren.

Falck har tidligere undskyldt

Falck har ikke ønsket at stille op til interview omkring de nye detaljer i sagen.

Tidligere har Falcks nuværende topchef, der overtog posten i 2017, dog undskyldt sagen, som virksomheden kalder "pinlig".

- Det er pinligt for Falck, at vi står i en situation, hvor konkurrencemyndighederne kan skabe tvivl om vores ageren. Vi har ikke levet op til vores egne og omverdenens forventninger til Falck, men vi har ifølge vores juridiske rådgivere holdt os inden for konkurrencelovens rammer, sagde Jakob Riis, i en pressemeddelelse, som Falck udsendte onsdag.

Falck har derfor anket Konkurrencerådets afgørelse til Konkurrenceankenævnet.

Facebook
Twitter