Falske webshops blev anmeldt: Derfor er 33.000 af de danske fupsider stadig på spil

- Det er uacceptabelt, lyder kritikken fra organisation, der politianmeldte 150.000 sider for et år siden.

Tilsyneladende gode tilbud på mærkevaresko. Men siden her er fup.

Hvis du planlægger at gå shopamok og bruge tusindvis af dine udbetalte feriepenge på nettet, så skal du passe rigtig godt på.

For der er tusindvis af falske webshops, der henvender sig til de danske forbrugere og forsøger at franarre dig dine surt tjente penge.

Og selv om 150.000 af disse blev anmeldt til politiet af organisationen e-mærket sidste år, så kan mange upåvirket fortsætte deres svindel.

Sådan lyder kritikken fra e-mærket, der er stiftet af en række organisationer og har til formål at sikre en sikker dansk internethandel.

Omkring 33.000 af fuphjemmesiderne er nemlig stadig aktive et år, efter at e-mærket overdrog dem til det danske bagmandspoliti, fortæller kommunikationschef Toke Mølgaard.

- Det er nedslående og trist og på et eller andet plan lidt uacceptabelt, at vi oplever, at der for os at se ikke bliver gjort noget ved de anmeldelser, vi kommer med, siger han.

E-mærket anmelder løbende falske webshops på nettet. Sidste år satte antallet af fuphjemmesiderne desværre en lidet flatterende rekord.

I 2018 havde organisationen anmeldt 10.000 hjemmesider til Bagmandspolitiet. Det tal steg eksplosivt til 150.000 sidste år, hvilket ifølge e-mærket både var alarmerende og truende.

Ved du, hvad du skal holde øje med, når du shopper på nettet og mistænker, at du er på en falsk webshop. Tag en lille test herunder. Du skal trykke på fejlen med din museknap for at komme videre til næste spørgsmål

Advarsel: Dine oplysninger kan sælges videre

Anmeldelserne blev senere overdraget til det europæiske politisamarbejde Europol, hvor efterforskningen ifølge e-mærket står i stampe.

- I dag har vi en mængde af falske webshops på 200.000 til 250.000, så problemet er ikke ligefrem blevet mindre siden sidste år. Vi mener, at det skærper den omstændighed, at der ikke rigtig bliver gjort noget omkring problemet, siger kommunikationschef Toke Mølgaard.

Hvorfor betyder det så meget for forbrugerne, når de fleste kan få pengene tilbage fra deres kreditkort eller bank, hvis de bliver snydt på nettet?

- Man skal ikke være ligeglad, når man har handlet på en sådan shop. Du har handlet med de sidste mennesker, som du ønsker at dele din identitet og dine kortoplysninger med. For de mennesker er det valuta, som kan sælges videre og misbruges, siger Toke Mølgaard fra e-mærket.

Ifølge tal fra Rigspolitiet var der sidste år knap 27.000 anmeldelser om svindel på nettet. Cirka 350 af anmeldelserne relaterede sig til fuphjemmesider.

Dansk politi kan ikke efterforske sagerne

Hos det danske bagmandspoliti fortæller specialanklager Dorthe Frandsen, at man fra dansk side ikke kan efterforske de 150.000 falske webshops, som e-mærket overdrog sidste år.

Det skyldes, at de alle har udenlandske domæner, og derfor bliver de indberettet til Europol.

- Det er en udfordring med de falske webshops. I Danmark har vi et system, hvor vi kan få rettens ord for, at et domæne skal beslaglægges. Men det afhænger meget af det enkelte lands retsregler, om et domæne kan beslaglægges, siger Dorthe Frandsen.

Hun mener, at det internationale system er 'godt nok'. Problemet er dog nærmest umuligt at komme til livs, da man i så fald skal regulere internettet på en helt anden måde internationalt.

- Når vi bevæger os ind på det her områder, ved vi alle godt, at der findes et meget stor antal af domæner, som begår kriminalitet. Selv om vi har held med at lukke et domæne ned, så er det utrolig nemt at oprette et nyt, siger specialanklageren fra Bagmandspolitiet.

E-mærket lancerede sidste år et værktøj, der kan hjælpe forbrugerne med at undgå fupbutikker på nettet. Se hvordan det fungerer herunder.

DR Nyheder har kontaktet Europol for at få en kommentar til kritikken. I en e-mail skriver de, at de modtaget anmeldelelserne, men ikke har yderligere kommentarer.

Facebook
Twitter