Farvel til Facebook og Snapchat: Hver sjette dansker er gået offline

Enten er de fortroppen i den nyeste, hippe offline-bølge, eller også er de bagtroppen i en moderne verden, siger forsker.

Enten er det alderen, der trykker, eller også er det et bevidst statement, vurderer forsker. (Foto: Simon Skipper © Scanpix)

I morgen er det juleaften, og så bliver der med garanti travlt på de sociale medier.

Billeder af mandelgaver, spændte børn og flotte juletræer deles med venner på Snapchat og Instagram, men det er faktisk ikke alle, der gider at dele den slags. Eller se dem.

Hver sjette voksne dansker bruger nemlig aldrig sociale medier, viser en rundspørge, som Epinion har lavet for DR Nyheder.

- Man kan dele dem op i to grupper; dem, der ikke bruger sociale medier på grund af manglende digitale færdigheder – typisk de ældre - og dem, der synes, man bruger for meget spildtid, og derfor melder sig ud som et slags statement, siger Lisbeth Klastrup, som forsker i sociale medier ved It-universitetet i København.

Ikke-brugere risikerer at stå uden for

For langt størstedelen af de personer, DR har spurgt, er det dog et bevidst valg, at de enten aldrig er kommet på, eller at de igen har slettet programmerne for at bruge mere tid væk fra skærmen, viser undersøgelsen.

Men tjenester som Facebook har så vigtig en rolle i samfundet i dag, at det kan give udfordringer at stå uden for, siger lektoren.

- Vi er ved at være der, hvor man kan sige, at de sociale medier er medier på lige fod med tv, radio og aviser. Det er bare blevet en del af vores virkelighed, og man kan opleve et tab af sociale forbindelser, hvis man melder sig ud, siger Lisbeth Klastrup.

Ifølge DR’s sociale medier-ekspert, Rasmus Thaarup, er offline-danskerne dog langt fra afskåret for indsigt. De bruger i stedet et relativt stort forbrug på de mere traditionelle medier.

Facebook
Twitter