FDB vil registrere dine indkøb

FDB vil registrere dine indkøb for at målrette reklamerne. Forbrugerrådet advarer om, at der over en lang tid kan opbygges en meget privat profil.

Hvis man fremover vil have rabat skal man give FDB lov til at registrere alle indkøb. (Foto: Suzanne Skærbæk Nielsen- DR)

I fremtiden vil FDB og Coop Danmark have et helt præcist billede af, hvem du er som kunde.

Det grå medlemskort, som omkring en million kunder viser i Kvickly, Brugsen, Irma og Fakta for at få rabat, bliver nemlig afløst af et nyt kort.

Betingelsen for at få rabat er nu, at FDB får lov til at registrere alt hvad du køber af varer og tjenester.

Og det bekymrer jurist i forbrugerrådet Anette Høyrup.

Opbygger personlig profil

- Mange kunder vil synes, at det er rigtig smart at få reklamer, der passer deres indkøbsvaner. Andre vil finde det intimiderende ikke længere at kunne bruge medlemskortet, uden at butikken automatisk opbygger en personlig profil, siger hun til DR Nyheder.

- Det er ikke problematisk i sig selv, at ens høje slikforbrug eller dyre rødvin bliver registreret. Men man skal gøre sig klart, at registrering af indkøbsvaner over en lang periode betyder, at der kan opbygges en meget personlig og privat profil for, hvordan man er som kunde, siger Anette Høyrup.

Hun understreger, at kunderne i hvert fald skal gøre sig klart, om fordelene opvejer at man betaler med sit privatliv.

Facebook
Twitter