FDM: De dyreste cykellygter er bedst i trafikken

Der er sammenhæng mellem pris og kvalitet på cykellygter, viser en test af flere modeller.

Magnetlygter, der sidder langt nede på cyklen, er ikke gode nok i forhold til at blive set i trafikken, lyder det fra FDM. (Foto: Doceye © DR)

848 kroner kan virke som en stor udskrivning for et par cykellygter.

Men når det handler om at sikre sig bedst mod færdselsulykker, skal den store pengepung op af lommen, viser en ny test af cykellygter.

FDM (Forenede Danske Motorejere) har testet fem af de mest populære cykellygter på markedet for at se, hvor godt cyklister med lys på kan ses i mørket.

Og det er altså et sæt lygter til næsten 1000 kroner, som tydeligst kan ses i bilens sidespejl.

- Det er desværre den dyreste, men det er klart den lygte, hvor du får det ubetinget bedste lys. Og den lygte hvor du nemmest kan blive set. Du køber ekstra sikkerhed ved at købe ekstra lys, og de her lygter lyser meget kraftigere end de andre lygter (i testen, red.), forklarer Karsten Lemche fra FDM til DR's Forbrugertesten.

DOKUMENTATION Se FDM's test her.

Skal ses på 300 meters afstand

Alle fem testede cykellygte-modeller er godkendt efter loven, og testen er foregået både i bælgravende mørke og i byen, hvor lys fra trafik og gadelamper blander sig med lyset fra lygterne.

Det er blevet undersøgt, om lygterne kan ses med det blotte øje på en afstand af 300 meter, som loven kræver. Og der er stor forskel på, hvordan lyset fra lygterne reflekterer i sidespejlet, viser resultaterne.

Lygterne ses dårligere, jo længere ned på cyklen de er placeret. Lygter placeret på eller lige under styret samt bagagebæreren øger synligheden markant i forhold til modeller, der er monteret nede på navet.

- Der er ikke nogen tvivl om, at hvis man gerne vil ses i trafikken, så gælder det om at købe en rigtig kraftig lygte, siger Karsten Lemche.

Ifølge FDM's test er de tre bedste cykellygter også de dyreste.

De fem testede cykellygter er:

I Flash Magnet til 99 kroner.

Ingear Led til 100 kroner.

I Flash One til 149 kroner.

Mixbike Pro til 368 kroner.

Lezyne til 848 kroner.

Billedet viser tydeligt, hvor stor forskel der er på cykellygternes evne til at blive set på 300 meters afstand. (Foto: Eyedocs © DR)

Testvinderen Lezyne monteres på sadlen.

Nummer to i testen fra Mixbike Pro har en gummiring, man sætter omkring cyklen. FDM mener, at denne type er et godt køb i forhold til prisen.

Den tredje bedste lygte er fra Ingear og får ros for at have en kraftig diode. Den monteres ved at sætte den fast på et beslag på cyklen.

Modellen I Flash One får en fjerdeplads, da de sidder ret godt på cyklen, men de har en dårlig lyskilde. De er ikke nær så kraftige, som de tre bedste, mener FDM.

Testens bundskraber er I Flash magnetlygterne, fordi de er meget svære at se i mørket.

- De sidder meget lavt på cyklerne, og det gør det meget vanskeligt for en bilist at se cyklen, siger Karsten Lemche.

Lygter på fra solnedgang til solopgang

Det er et lovkrav, at alle cykler skal have lys på fra solnedgang til solopgang og usigtbart vejr som tåge og ved en snestorm.

En cykel med to hjul skal have mindst en for- og baglygte monteret. Lygterne må ikke være løsthængende.

Og så er det vigtigt at sikre sig, at cykelen har monteret de lovpligtige reflekser, der skal sidde på døgnet rundt.

Det anbefales, at cyklister sætter reflekser på tøj og tasker for at blive endnu mere synlig på vejene.

Er uheldet ude, og en bilist rammer en cyklist, er det bilisten, der er erstatningspligtig. Også selvom bilisten ikke er skyld i en påkørsel.

Sker der kun skade på bil og/eller cykel, er det den ansvarlige for ulykken, som dækker.

Du kan se mere om de cykellygter, der giver mest sikkerhed i trafikken i programmet Forbrugertesten torsdag klokken 20:30 på DR1. Programmet tester desuden, om der er sammenhæng mellem pris og kvalitet på køkkenknive.

Facebook
Twitter