FDM: Tag hellere den billigste bilvask

Det er nemt og bekvemt. Men er samtidig unødigt kostbart at køre sin bil igennem tankstationernes vaskehaller.

Hvis man skal ind og have vasket sin bil, så er det bedre at tage en billigere vask og så selv gå bilen efter måske to til fire gange om året, siger Jacob Mortensen fra FDM. (© Colourbox)

Tankstationernes vaskehaller er langt fra gode nok. Sådan lyder vurderingen fra teknisk konsulent hos FDM, Jacob Mortensen:

- Hvis man skal ind og have vasket sin bil, så er det bedre at tage en billigere vask og så selv gå bilen efter måske to til fire gange om året, siger Jacob Mortensen fra FDM.

DR's forbrugermagasin Kontant har testet tre forskellige vaskehaller - Statoil, Shell og Q8. Ingen af vaskehallerne lever op til de krav, som man bør forvente af en ordentlig bilvask:

- Det, vi har set i dag, er at de vasker bilerne pæne. De står flotte. Men hvis man går dem efter i dybden, og hvor de kritiske punkter er, så når vaskehallerne ikke derind. Og det kan vi sige generelt på dem alle sammen, siger Jacob Mortensen.

Ingen vaskehaller imponerer

Kontant har testet de dyreste bilvaske-programmer hos de tre tankstationer. Hos Statoil tilbyder man en "Sæson Polish Deluxe-vask" til 219 kroner. Her får bilen ekstra skumforvask, fælgrens, ekstra hjulvask, børstevask, ekstra undervognsvask, PolishShine-polering og tørring. Men på trods af de flotte ord, er FDM ikke imponeret, da Kontants testbil har været igennem vaskehallen:

- Den ser flot ud på overfladen, når man lige kigger på den. Men når man så går den efter, så er den jo ikke helt ren og slet ikke de kritiske steder.

Statoil skriver i mail til Kontant:

"Resultatet af en bilvask vil afhænge af, hvor ofte man vasker bilen, og hvor beskidt bilen er. På nogle biler vil der være vanskelige hjørner og kroge, hvor børsterne ikke kan komme helt ind. Her er der stillet spand, børste og sæbevand til rådighed, så man kan forvaske efter behov."

Perfect Wash Shine XL

Hos Shell tilbyder man en Perfect Wash Shine XL. Her er der skumforvask, børstevask, tørring, højtryksspuling, undervognsskyl, højtrykshjulvask, sæsonvask, shinepolering, dobbelt-shine og raintec-behandling på menukortet. Men heller ikke her, mener FDM's ekspert, at vaskehallen har været grundig nok:

- Der er nogle få steder, hvor man stadig kan se, at der er noget insekter, der sidder i lakken. Og specielt nede på kofangeren har børsterne svært ved at komme ned, og der har man så tit insekter siddende, som ikke er kommet af, og hvis du ikke får fjernet dem, jamen, så til sidst laver det mærker i lakken, siger Jacob Mortensen fra FDM til Kontant.

Shell skriver i en mail til Kontant: "Et moderne vaskeanlæg udfører dog ikke mirakler. Afhængig af bilmodel og bilens – især lakkens – stand, vil der være steder og situationer, hvor vaskeresultatet ikke er helt i top. Så i nogle tilfælde vil det være gavnligt at give bilen en tur med børsten inden den køres ind i vaskehallen."

Q8 dumper også

Hos Q8 tilbyder man en Platinvask til 150 kroner. Men selvom Kontants testbil er lidt mere beskidt end de forrige, er det ifølge FDM ikke godt nok, at der stadig sidder skidt på blandt andet fronten af bilen:

- Den bruger jo lidt mere vand end en standardvask, og den skulle gerne skylle bilen helt ren i hvert fald. Der skulle ikke sidde sådan nogle ting tilbage på den.

- Ligesom de andre lover den jo også noget i forhold til insekter. Og insektrens skulle platinvasken også have. Hvad siger du til det?

- Ja, man kan desværre se at, på sådan en flot sort lakering sidder der mange insekter stadigvæk. Det kan den altså ikke tage. Der skal man bruge hånden, siger Jacob Mortensen fra FDM.

Q8 skriver i en mail til Kontant:

"Maskiner kan sjældent fuldstændigt erstatte mennesker. For at få det bedste vaskeresultat anbefaler Q8 at forvaske bilen og stiller blandt andet rude-, insekt- og fælgrens gratis til rådighed."

Vask er vigtigt – ikke kun for syns skyld

Det at vaske sin bil og holde den pæn og ren er ikke kun for syns skyld. Hvis du ikke får fjernet skidt og snavs fra bilen, kan det blive en kostbar affære at rette op på igen:

- Hvis du ikke holder den (red. bilen) ved lige, så kan der nogen steder ved samlinger sætte sig salt, grus skidt og møg, og hvis det får lov til at blive siddende, så arbejder det sig ind i lakken, og så kan der danne sig rustdannelse, forklarer Jacob Mortensen.

Se Kontant om bilvask torsdag aften kl. 21.00 på DR 1.