Fem benspænd for elbiler

Hvor langt kan man køre på en opladning og hvor meget taber en elbil i værdi. Det følger en del ubekendte faktorer, når man køber elbil.

Nissan har sat en mindre elbil i produktion. Den hedder Nissan Leaf. (Foto: DR)

Elbilen vinder frem i Danmark om end det stadigvæk er et nichemarked med kun nuværende 2700 elbiler på de danske veje.

I Norge har elbilen langt større succes blandt andet hjulpet godt på vej af en række politiske initiativer. I Danmark er vi slet ikke så langt som i Norge. Læs om benspændene for elbils-branchen her.

1. Registreringsafgift på elbiler

Lige nu er der ingen registreringsafgift på elbiler. Den aftale løber frem til udgangen af 2015. Herefter ved elbils-købere ikke, om det vil blive dyrere at købe en bil, der gavner miljøet.

Både FDM, Dansk Elbil Alliance og den grønne tænketank, Concito forudser, at fremtiden for elbilen vil se dyster ud, hvis elbiler ikke fortsat er fritaget for registreringsafgift fra 2016, fordi de simpelthen vil blive for dyre.

- Hvis ikke vi fortsætter afgiftsfritagelsen, så går elbilssalget fuldstændig i stå i Danmark, spår Susanne Krawack fra Concito.

2. Gæt et stik

Stikkene i de forskellige mærker af elbiler er ikke ens, og standerne der leverer strøm til elbilerne har også forskellige stik.

EU har dog netop vedtaget, at standerne i hele Europa fra 2017 skal ensrettes, så elbiler kan tanke ved alle standere.

I dag er der sat over 1000 el-standere op i Danmark, hvor elbiler kan lade fra. Herudover findes der ca. 60 hurtig-ladestandere, hvor man kan tanke hurtigt. De har to forskellige stik, som passer til forskellige elbiler.

Man skal derfor undersøge, hvor der er standere, når man kører elbil, men også være opmærksom på, om den stander man finder rent faktisk kan lade den type elbil op, som man kører. Elbils-modellen Tesla kan som den eneste lade med større strømstyrke i såkaldte super-chargerstationer.

- I en eller anden grad synes jeg, de har spændt ben for sig selv. Det er klart, at når man har et problem med infrastrukturen, så bliver det jo ikke bedre af, at man ikke kan blive enige om at bruge hinandens ladesystemer, siger Mikkel Thomsager, Chefredaktør på Bilmagasinet.

3. Værdien af en elbil

Man ved endnu ikke, hvor længe en el-bil holder.

Dermed ved man ikke, hvornår den skal skiftes ud. En anden show-stopper er batteri-tiden, der også er ukendt. Et nyt batteri koster lige nu mellem 40-50.000 kroner.

- Totaløkonomien i en bil afgøres af, hvad bilen kan sælges for igen. Og det er der stadig en stor uvished omkring. Derfor er det helt sikkert en stor barriere i forhold til at investere i en elbil, siger Mikkel Thomsager, Chefredaktør på Bilmagasinet.

4. Lang ladetid på batterier

Hvor man kan tanke benzin på få minutter, kan man nemt komme til at stå at trippe i op til 20 minutter ved en ladestander, når man skal fylde strøm på et el-bilbatteri.

De fleste vænner sig til at lade bilen op derhjemme om natten, så de slipper for at vente på opladningen.

5. Rækkevidden

Generelt kører elbilen kun 130 kilometer på et fuldt batteri. Så skal man længere end det, er det en god idé at orientere sig på forhånd om, hvor der findes en ladestander, der passer præcist til ens elbil.

Især om vinteren kan batteritiden forkortes, hvis det bliver koldt. Og man kan også om sommeren nøjes med at rulle vinduet ned og ikke bruge aircondition, der også tærer på batteriet i nogle elbilsmodeller.

- Elbilen er god til de 40-50 km. som langt de fleste danskere har af dagligt transportbehov, som består i at køre fra hjemmet til arbejdet til fodboldklubben og ned til brugsen og hjem igen, siger Mikkel Thomsager fra Bilmagasinet.

Facebook
Twitter