Finanskrisen ændrer reklamerne

Efter lang tids fokus på egoisme og jeg?et, går reklamebranchen nu en helt anden vej. Nu skal øl og vaskepulver sælges på værdier som fællesskab og sammenhold.

(Foto: romexico © Stock.xchng)

Måske har du lagt mærke til det. Reklamerne i tv og i aviserne er begyndt at ændre sig. I stedet for at handle om, hvor meget du fortjener denne shampoo eller hvor meget lykkeligere du bliver af at eje en luksuriøs firehjulstrækker - ja, så spiller mange reklamerne nu på det modsatte, nemlig fællesskab og enkelthed.

Ikke flere ego-reklamer

For efter lang tids fokus på egoisme og jeg'et, går reklamebranchen nu en helt anden vej. Nu skal øl og vaskepulver sælges på værdier som fællesskab og sammenhold. Det fortæller reklamemanden Frederik Preisler fra reklamebureauet Mensch.

- Det individuelle minder os om vores egen dumhed. Sloganet 'Fordi du fortjener det', står som en hel lammende idiotisk bemærkning nu. Det er nemlig udtryk for en tankegang, der bragte verden på randen af fallit, siger Frederik Preisler

Samhørighed og menneskelighed

Værdier, der kan være årsag til den finanskrise vi ser i dag er altså yt. Derfor skal varerne nu sælge på værdier, der er i høj kurs.

- Det er eftertænksomhed, det er samhørighed og det er menneskelighed, fortæller Frederik Preisler til P1 Morgen.

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:5329049fa11f9d0c6c2a8060

Facebook
Twitter