Finanstilsynet retter kritik mod Danske Bank: 'Der er tale om en meget alvorlig sag'

Sagen er lidt af et skræmmeeksempel på dårlig rådgivning, mener Dansk Aktionærforening.

Danske Bank er endnu engang i Finanstilsynets søgelys. (Foto: Kasper palsnov © Scanpix)

Danske Bank snød 87.000 kunder med åbne øjne, da banken fik dem til at investere i Flexinvest Fri med alt for høje aftalegebyrer og i nogle tilfælde også forventet negativt nettoafkast.

Sådan lyder det fra Finanstilsynet, der ovenpå fyringen af direktør Jesper Nielsen retter skarp kritik mod Danske Bank.

Finanstilsynets direktør Jesper Berg kalder sagen "meget alvorlig".

- Når borgerne henvender sig i et finansielt institut, skal de kunne have tillid til, at de kun bliver præsenteret for produkter, som er egnede til dem. Det er en grundlæggende forudsætning for et velfungerende finansielt system. Det er klart, at denne sag og sagerne på andre områder de seneste år ikke fremmer tilliden til det finansielle system, lyder det i en pressemeddelelse.

Finanstilsynet oplyser, at sagen vil blive undersøgt til bunds, og at en afgørelse forventes at blive truffet i sensommeren.

Klager fra kunder

Sammen med beskeden om, at Jesper Nielsen fritstilles fra dags dato, har Danske Bank i dag fortalt offentligheden, at banken i en periode har opkrævet for høje gebyrer af Flexinvest Fri-kunder på grund af fejlagtige ledelsesmæssige beslutninger.

Ifølge Danske Bank blev bankens interne kontrolfunktion først bekendt med problemstillingen i september sidste år, hvor en medarbejder påpegede problemet. På det tidspunkt havde banken også modtaget henvendelser fra kunder, der klagede over forhøjede gebyrer og lave afkast. I november 2018 blev gebyrer på Flexinvest Fri sænket, oplyser Danske Bank.

- Vi skal hver eneste dag arbejde på at sikre, at vi kan tilbyde vores kunder en ordentlig rådgivning og produkter, der lever op til deres behov (...) I den konkrete sag har vi som følge af forkerte ledelsesmæssige beslutninger ikke levet op til dette, og det undskylder vi, lyder det i dag fra administrerende direktør Chris Vogelzang, der er tiltrådt i denne måned.

87.000 får kompensation

Danske Bank lover at betale de 87.000 berørte Flexinvest Fri-kunder godtgørelse inden årets udgang, fordi banken har sat prisen for højt i forhold til det forventede afkast. Og de kunder, der har købt produktet, selvom det ikke var egnet for dem, vil også modtage kompensation ud fra, hvad de kunne have opnået i afkast, hvis de havde placeret deres investering i et alternativ til Flexinvest Fri.

Chris Vogelzang understreger i en pressemeddelelse, at kunderne vil blive informeret. De kan i gennemsnit se frem til at få udbetalt kompensationer i størrelsesordnen 1.000-2.000 kroner inden årets udgang.

Den samlede kompensation løber op i 400 millioner kroner.

I Danske Bank kommer Finanstilsynets reaktion ikke som en overraskelse. Tilsynet er løbende blevet orienteret om sagen, og i den forbindelse har banken forventet at "modtage berettiget og alvorlig kritik", lyder det i pressemeddelelsen.

Aktionærforening: Det er tæt på snyd

Tidligere på året skrev Finanstilsynet, at lave renter giver øget risiko for, at kunder får dårlig rådgivning om investeringsprodukter, og særligt når der er tale om kunder, som foretrækker lavrisikoprodukter.

Direktør i Dansk Aktionærforening, Mikael Bak, opfordrer af denne grund private investorer til at se investeringer, som banker har anbefalet, efter i sømmene.

- Det her er lidt af et skræmmeeksempel. Når banken selv melder ud, at de på forhånd har vist, at et produkt, de kalder en investering, er noget, der ender med at koste penge, så er det tæt på snyd. Dårlig rådgivning - det er det i hvert fald, siger han.

- Lavrisikoprodukter er svært i det her marked, og man skal tage stilling og se efter, at man ikke taber for mange penge på de produkter, man vælger.

Facebook
Twitter