Flere siger nej tak til reklamer

Hver femte dansker vil ikke have reklamer i postkassen. Og over 900.000 ønsker ikke markedsføring via brev, mail og telefon. Især unge og storbyboere har fået nok.

Stadig flere siger nej tak til reklamer (Foto: Christian Ringbæk © Scanpix)

Stadig flere postkasser bliver pyntet med et blåt eller orange klistermærke med teksten "Reklamer - Nej Tak".

Det seneste år er 18 procent flere postkasser blevet mærket, så nu har 556.000 husstande fravalgt reklamer. Det svarer til lidt over hver femte husstand.

- Der kommer flere og flere tilbudsaviser, og de bliver større og større i volumen. Nogle weekender får man samlet adskillige hundrede siders tilbudsaviser, og det virker altså i stadig større udstrækning trættende på forbrugerne. Især blandt unge og personer i større byer, hvor man får betydelig flere reklamer, siger Marcus Schmidt, der er lektor på Institut for Afsætningsøkonomi på Copenhagen Business School.

Nej Tak-mærker ikke nok

De populære klistermærker på postkasserne beskytter dog ikke mod alle reklamer. Virksomheder må stadig sende dig reklamer, hvis de blot kommer dem i en kuvert og sætter dit navn og din adresse på forsiden.

Men den slags direkte adresserede reklamer er der også stigende modstand imod. Man kan skrive sig på den såkaldte Robinson-liste, hvor man også frabeder sig den slags adresserede reklamer.

Over 900.000 på anti-reklame-liste

Og det har 926.000 personer nu valgt at gøre, og det er en stigning på 16 procent i forhold til for to år siden.

Det betyder nye udfordringer for reklamebranchen, erkender Kenneth Pedersen, der er direktør i reklamebureauet Republica. Han hæfter sig dog ved, at der stadig er et stort flertal, som gerne vil have reklamer og tilbud i postkassen.

- Men når det er sagt, så ser vi en tendens til, at der er segmenter, der begynder meget aktivt at fravælge reklamer. Så det kræver, at alle skal være meget dygtigere til at ramme forbrugerne lige nøjagtig med det, som forbrugerne gerne vil eksponeres for, lige nøjagtig på det rigtige tidspunkt. Og der er nettet oplagt, siger Kenneth Pedersen.

Sådan fravælger man reklamer

Der er to typer reklamer, som skal fravælges på hver sin måde:

Nej Tak-klistermærker:

Klistermærkerne sættes på postkassen, og så har du sagt nej til almindelig adresseløs reklameomdeling. Klistermærkerne fås på posthuset og Post Danmarks hjemmeside.

Andel af husstande, der frabeder sig hustands-omdelte reklamer:
2010 (september): 21,0 procent af husstande
2009 (september): 17,7 procent af husstande

Robinson-listen:

Personer på Robinson-listen frabeder sig adresseret markedsføring pr. e-mail, brev, mobiltelefon, fastnettelefon eller fax. Virksomheder risikerer politianmeldelse og bøde, hvis de bryder aftalen og henvender sig personer på listen.
Du kan gratis tilmelde dig listen ved at kontakte folkeregisteret i din kommune.

Antal personer på Robinson-listen:
2010: 926.000 personer
2008: 800.000 personer

Du kan tjekke om du står på Robinson-listen her:
https://www.conzoom.eu/find-dig-selv/robinson.aspx?1

Kilde: CPR-kontoret og Post Danmark