Flertal vil gøre det lettere at fortryde billetkøb

Et politisk flertal vil gøre det lettere at fortryde køb af rejser på nettet. Det sker efter at Kontant i går satte fokus på problemerne.

I går kunne forbrugermagasinet Kontant fortælle om danskere, der havner i en klemme fordi rejseselskaberne har lavet fejl på deres flybilletterne.

Et politisk flertal vil gøre det lettere at fortryde køb af rejser på nettet.

Det sker efter at DR's forbrugermagasin Kontant i aftes kunne fortælle om kunder, der måtte lukke bankkonti for at få deres penge igen fra selskaberne.

- Det er helt hen i hampen. Selvfølgeligt skal man kunne ændre en billet, siger Dansk Folkepartis erhvervsordfører Colette Brix, der er rystet over, hvor svært det kan være.

Måtte lukke konto

Det oplevede en gruppe studerende, der i maj skulle til Paris og købte billetter hos Sterling. Men da de fik billetterne, opdagede de, at hjemrejsedatoen på billetterne var forkert.

Men Sterling kunne ikke ændre billetten og ville heller ikke refundere pengene. De studerende kunne enten betale 6000 kroner i afbestillingsgebyr eller få pengene sat ind på en særlig Sterling-konto.

Udvejen for de unge blev at lukke bankkontoen inden pengene for flyrejsen var trukket og så købe en ny rejse hos et andet selskab.

Andre kunder har fundet sig i at have penge parkeret hos flyselskabet.

Det skal være lettere

Men både Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Venstre - og dermed et bredt flertal i Folketinget - mener, forbrugerne bør have lettere ved at fortryde købet.

- Det der er væsentlig for mig er at få drøftet med ministeren, hvad der er af muligheder generelt for at forbrugere får ens større ret til at fortryde et køb af større værdi inden for en eller to uger, siger Venstres forbrugerordfører Tina Nedergaard.

Colette Brix fra Dansk Folkeparti er enig.

- Det kan godt være, at de her lavprisselskaber har nogle problemer med det her, fordi tingene er lavet og det koster x-antal kroner. Men så må de tage ti kroner mere for billetten, siger hun til DR Nyheder.

Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Venstre vil også presse på for, at det bliver mere gennemskueligt at klage over rejserne. I dag er der tre forskellige klageinstanser - politikerne vil nøjes med én.

Facebook
Twitter