Fly-gebyrer: Vi har kun set begyndelsen

Hos Ryanair skal alle kunder betale et kørestols-gebyr, også selvom de ikke er handicappede. Den slags gebyrer kommer der mange flere af, vurderer en iagttager.

Alle kunder hos Ryanair skal betale kørestolsgebyr - uanset om de er handicappede eller ej (© dr)

Vi kommer til at se mange flere eksempler på sælsomme gebyrer og afgifter på flybilletter fremover.

Sådan lyder vurderingen fra Kenneth Karskov, der er medstifter af prissammenligningssitet viviro.com, og som følger flymarkedet tæt.

- Hele branchen skeler til, hvad Ryanair gør. Selskabet har haft en enorm succes, og når de finder på nye gebyrer, så følger store dele af flybranchen stille og roligt efter, siger Kenneth Karskov til DR Nyheder.

Raske skal betale kørestolsgebyr

Et eksempel på et opfindsomt gebyr kommer fra Ryanair.

Her skal alle passagerer betale et såkaldt kørestolsgebyr på 45 kroner, uanset om passagererne er handicappede eller ej.

Det skyldes, at Ryanair ikke selv ønsker at betale for at hjælpe handicappede på eller af flyet.

Gebyrer holder prisen kunstigt nede

Gebyrerne gør det svært for passagererne at finde ud af, hvilket selskab der faktisk er det billigste. Og vi har kun set begyndelsen, advarer Kenneth Karskov.

- Problemet er, at flyselskabernes med Ryanair i spidsen holder billetprisen kunstigt nede ved at oplyse en salgspris uden gebyrer. Når billetten så købes, bliver den mange gange dyrere på grund af mere eller mindre skjulte gebyrer, siger Kenneth Karskov.

Hvad mener du om flyselskabernes brug af gebyrer?