Flyforbud presser Norwegians bundlinje

Norwegian har her til morgen udsendt sit årsregnskab for 2019.

Det var i 2019 dyrt for Norwegian, at flere af selskabets fly måtte blive på jorden på grund af et flyveforbud. (Foto: Ints Kalnins © Scanpix)

Flyselskabet Norwegian var sidste år hårdt presset af flyveforbuddet mod flytypen Boeing 737 MAX.

Det fremgår af selskabets årsregnskab, der netop er blevet udsendt.

Flyveforbuddet ramte 18 af Norwegians fly og har alene kostet 740 millioner kroner.

Samlet betyder det, at det norske selskab kom ud af 2019 med et minus på 1,2 milliarder kroner.

Forbuddet trådte i kraft i marts sidste år og skyldes, at flytypen i 2018 og 2019 var involveret i to flystyrt i Indonesien og Etiopien. I alt 346 mennesker blev dræbt.

Myndigheder er nu ved at undersøge sagen, og det vides ikke, hvornår de pågældende fly igen kan være på vingerne.

Norwegian skriver dog ifølge Ritzau i sit regnskab, at det håber, at flyene er tilbage på vingerne i september.

Ud over MAX-flyene er Norwegians resultat også presset af, at der har været motorproblemer på selskabets Dreamliner-fly.

Færre billetter

Af regnskabet fremgår det desuden, at Norwegian kommer til at sætte mellem 13 og 15 procent færre billetter til salg i 2020.

Det oplyses dog ikke, hvor man kommer til at skære.

Norwegian har dog tidligere meddelt, at man lukker sine langdistanceruter ud af København.

Det betyder, at man ikke længere kan flyve med Norwegian direkte til USA og Thailand fra hovedstaden. Det samme vil gælde flyvninger fra Stockholm.

Tiltaget er en del af det spareprogram, som det norske selskab satte i søen for et års tid siden.