Flygiganter kritiserer Københavns Lufthavn: I er for dyre

Anført af SAS er en række flyselskaber i åbent opgør med taksterne i Københavns Lufthavn, der er den dyreste at benytte for flyselskaber i Norden. Københavns Lufthavn afviser kritikken.

Der udspiller sig en regulær krig i Københavns Lufthavn mellem den kapitalfondsstyrede lufthavn på den ene side og flyselskaber som SAS, Easyjet og Jet Time på den anden.

Flyselskaberne mener, at lufthavnen er alt for dyr at benytte til skade for selskaberne, de rejsende og i sidste ende hele regionen, der risikerer at miste vækst og arbejdspladser.

- Når vi så ser på de markeder, der er strategisk vigtige for SAS og sammenligner med de lufthavne, vi opererer ud af, nemlig Oslo og Stockholm, så er Københavns Lufthavn markant dyrere - vi taler om omkring 15 til 25 procent dyrere per flybillet, siger Lars Wigelstorp Andersen, direktør for infrastruktur i SAS.

Lavprisselskaberne er enige

Samme toner lyder fra lavprisselskabet Jet Time og Easyjet.

- Vi risikerer at miste trafik til skade for både os, lufthavnen og regionen, siger Claus Ren, administrerende direktør i flyselskabet Jet Time

Easyjet, Europas næststørste lavprisselskab, betegner Københavns Lufthavn som en af de dyreste i selskabets netværk af omkring 130 rutedestinationer.

Dyrest i Norden

En opgørelse fra Københavns Lufthavn viser, at lufthavnen er den dyreste i Norden. Den er dyrere end de omkringliggende, konkurrerende lufthavne i Stockholm, Oslo, Helsinki, Berlin og Hamburg.

Ifølge Per Homann Jespersen, trafikforsker på RUC, er der grund til at tage flyselskabernes kritik alvorligt.

- Det ville være udtryk for en tumpet strategi fra lufthavnens side, hvis man begynder at skræmme kunderne væk, siger han.

Lufthavn: Mere for prisen her

I Københavns Lufthavn afviser kommunikationsdirektør Henrik Jørgensen kritikken.

- Hvis jeg skal ud og købe benzin, vil jeg også godt have det til den halve pris, siger han og peger på, at Københavns lufthavn sammen med de øvrige lufthavne i Norden ligger i den billige ende sammenlignet med lufthavne som London, Paris og Amsterdam.

Ifølge Københavns Lufthavn afspejler den højere pris for flyselskaberne sammenlignet med eksempelvis Stockholm og Oslo den ekstra service, som flyselskaberne får i kraft af lufthavnens funktion som internationalt trafikknudepunkt.

- Selskaberne får mere for pengene her, siger Henrik Jørgensen.

Forhandler netop nu

Flyselskaberne forhandler netop nu med lufthavnen om de takster, som flyselskaberne skal betale for at benytte lufthavnen i forbindelse med landing, bagagehåndtering og take off.

Ifølge lufthavnen skal flyselskabernes kritik udelukkende ses som et forsøg på at påvirke de igangværende forhandlinger, men det afviser selskaberne.

- Kritikken har været der længe og er ikke opfundet til lejligheden, siger Claus Ren, administrerende direktør i JetTime.