Flyselskab: Udvidelse af Københavns Lufthavn vil føre til aflyste fly

Københavns Lufthavn ønsker at udvide for 20 milliarder kroner. Det kræver nedlæggelse af den mindste landingsbane.

SAS er bekymrede for, at en udvidelse af Københavns Lufthavn vil føre til aflysninger og koste millioner årligt. (Foto: STEFFEN ORTMANN © Scanpix)

Det er langt fra alle, der er lige begejstrede for Københavns Lufthavns konkrete planer om at udvide lufthavnen for 20 milliarder kroner, så 40 millioner passagerer i fremtiden rejser gennem lufthavnen årligt.

Blandt skeptikerne er flyselskabet SAS, der rynker på næsen over udsigten til, at den såkaldte tværbane måske bliver lukket.

Det vil nemlig føre til flere aflysninger og derfor ramme passagererne.

- Der vil være dage, hvor vi bliver nødt til at sige til vores passagerer, at vi ikke kan lette eller lande, siger SAS-pressechef, Marian Skovfoged.

Rammer SAS økonomisk

Hvis myndighederne godkender Københavns Lufthavns udvidelse, og tværbanen bliver nedlagt, vil det også ramme et flyselskab som SAS på pengepungen.

For det er SAS og ikke lufthavnen, der skal betale for hotelovernatninger, mad og forsinkelsesgodtgørelser til passagererne.

- Der står vi selvfølgelig også med en stor regning, fordi vi har passagerer, som skal ombookes, bo på hotel eller have mad, siger Mariam Skovfoged.

SAS regner med, at en nedlæggelse af tværbanen vil koste flyselskabet et trecifret millionbeløb om året og føre til 500 aflysninger årligt.

Derfor håber selskabet, at der findes en anden løsning.

- Der håber vi selvfølgelig, at der kan findes et alternativ, og at lufthavnen vil tage regningen for passagererne, siger hun.

Ifølge SAS er tværbanen god til at tage fly på de dage, hvor vinden kommer fra en bestemt retning, hvor det blæser kraftigt, og hvor vejret er uforudsigeligt. Den bruges de dage, hvor københavnere ser fly over Valby, Frederiksberg og Vesterbro.

Lufthavnen: Minimal indflydelse

Københavns Lufthavn mener derimod, at en lukning af tværbanen vil få minimal indflydelse på flytrafikken. Ifølge lufthavnen bruges tværbanen, der er den mindste af lufthavnens tre start- og landingsbaner, nemlig meget lidt.

Passagerer vil opleve omkring 1.000 flere forsinkelser, end de årlige 32.000 forsinkelser på 15 minutter eller derover, som lufthavnen registrer i dag. Samtidig vil lukningen ifølge lufthavnen betyde 100 flere aflysninger.

Senere i dag vil Københavns Lufthavn sende ansøgningen af sted til Trafik- og Byggestyrelsen med en ansøgning om at lukke tværbanen.

Hvis godkendelsen går igennem, vil Københavns Lufthavn gå fra at have 255.000 fly, der letter og lander i lufthavnen årligt, til at have cirka 310.000.

Vejen til udvidelsen af Københavns Lufthavn er lang

  • En lang godkendelsesproces ligger foran Københavns Lufthavn, før selskabet kan få lov at udvide Københavns Lufthavn:

  • Københavns Lufthavn skal sende en ansøgning til Trafik- og Byggestyrelsen. Styrelsens behandling kan være omfattende, da der skal tages stilling til en række forhold:

  • Ansøgningen skal desuden sendes i høring hos relevante interessenter - blandt andet luftfartsselskaberne.

  • Det skal vurderes, om udvidelsen vil kræve en ændring af lov om udbygning af Københavns lufthavn, Kastrup.

Facebook
Twitter