Flyselskaber på vej mod afgrunden

Den islandske vulkansky rammer flybranchen hårdt. Når skyen er væk, vil flere flyselskaber også være det, lyder det.

Der er bogstaveligt talt sorte skyer over flybranchen. (Foto: HO © Scanpix)

De europæiske flyselskaber går fra asken til ilden.

I øjeblikket ligger askeskyerne fra den islandske vulkan Eyjafjallajökull som et sort bælte henover den europæiske flybranche.

Men når asken forsvinder, vil flere af flyselskaberne være forsvundet med den. Det vurderer Christian Blaabjerg chefstrateg i Saxo Bank. Udgangspunktet for hans analyse er, at flyene ikke kommer i luften i den næste uge.

- Så kommer vi til at se en konsolidering på markedet. Flere af de hårdt pressede flyselskaber vil blive tvunget til at indgå i fusioner med stærkere aktører på markedet, vurderer han.

Guddomelig indgriben

Han peger på, at flybranchen i forvejen er en branche, hvor der er alt for mange aktører og alt for få, som er i stand til at tjene penge på at sende passagerer op i luften.

- Det handler jo også om, at det er en prestigebranche. Enhver regeringschef med respekt for sig selv vil jo have et statsligt luftfartsselskab, siger Christian Blaarbjerg og antyder med et smil, at det er guddommelige kræfter, som står bag vulkanskyen.

- Måske blev Vor Herre bare træt af en dårligt drevet flybranche, og sendte sorte skyer i luften, så antallet af flyselskaber kan finde et mere fornuftigt leje, siger han.

Christian Blaarbjerg håber, at en konsolidering vil skabe flyselskaber, som faktisk er i stand til at tjene penge på driften.

Nyt lavpunkt

Per Hansen, aktiestrateg i Jyske Bank, pointerer ligeledes, at askeskyen kan være et nyt lavpunkt for den hårdt prøvede flyindustri.

- Det kan betyde virkelige rædselsfulde overlevelseskampe for flyselskaberne, siger Per Hansen og fortsætter:

- Vi har aldrig set en ligende situation, og der er kun en lykkelig udgang: At askeskyen overhovedet ingen betydning har for flyene. Hvis bare den betyder lidt slitage på motorer, så vil der komme et voldsom efterregning. Husk på, at selskabernes største aktiv er flyflåden, og hvis den er blevet slidt unødigt af aske, så mister selskabet livsvigtig værdi.

Hårdt ramt

Herhjemme har SAS offentliggjort, at selskabet taber 50-90 mio. svenske kroner om dagen på grund af vulkanskyen, og også andre danske flyselskaber er hårdt ramt.

Flyselskabet Jet-Time har base i København og har seks fly, som det lejer ud til skandinaviske charterselskaber.

- Det er det værste, luftfartsindustrien nogensinde har oplevet, siger John Uggerhøj, kommerciel direktør i Jet-Time. Han vil ikke sætte tal på, hvor meget flyveforbuddet koster selskabet om dagen, men han pointerer, at de større selskaber er hårdest ramt.

- Vi har ingen indtægter lige nu, og det er slemt nok. Men de større selskaber har tilmed udgifter til hoteller og forplejning, så de er hårdest ramt, siger han.

Fire ud af Jet-Times seks fly er ufrivillig grounded i Danmark og Tyskland. Kun to er placeret i åbent luftrum og de flyver i fast rutefart mellem det europæiske fastland og Middelhavsøerne med strandede charterpassagerer.

Facebook
Twitter