Første rene overskud i seks år: B&O er blevet hipt

Trådløse bærbare højttalere og høretelefoner i ungt design sælger godt.

Bang & Olufsen på vej frem igen. Første reelle overskud i seks år. (Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix) (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Det er ikke kun yngre mennesker med hang til lækre trådløse højttalere, der var glade for B&O i dag.

Også aktiehandlerne havde lyttet efter helt nye toner fra B&O i dag - og handlede aktien op på Københavns Fondsbørs.

De nye toner fra den gamle Struer-virksomhed var et overskud på 81 millioner kroner.

Det første rene overskud i seks år.

Godt nok opnåede B&O også et positivt resultat i 2014/2015, men det skyldes, at man havde ekstraordinære indtægter fra salget af Automotive, der producerer lydudstyr til biler. Det seneste reelle overskud var i regnskabsåret 2011/2012.

Bærbart design

Det er trådløse højttalere, bærbare højttalere og høretelefoner under brand-navnet B&O Play, der har gjort B&O hipt igen.

Omsætningen af Play-produkter er vokset med 25 procent det seneste år. Omsætningen er nu på halvanden milliard kroner - mens de klassiske B&O produkter stadig er lidt foran med 1,7 milliarder i omsætning.

B&O satser på endnu mere Play.

- De kategorier, der flytter sig hurtigst, er on-the-go-kategorierne, som ligger i vores Play-del, siger B&Os topchef Henrik Clausen til Ritzau Finans.

Facebook
Twitter