Forbruger-vagthund sætter ind overfor anmeldelser på nettet

Forbrugere skal kunne stole på kundeanmeldelser på nettet. Derfor skal virksomheder og portaler for onlineanmeldelser nu overholde nye retningslinjer fra forbrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden kommer nu med nye retningslinjer for brugeranmeldelser på nettet. (Foto: © Frederik Bjerre Andersen, DR)

Mange firmaer belønner deres kunder med rabat eller gratis varer, hvis de skriver en anmeldelse på for eksempel portalen Trustpilot på nettet.

Men i fremtiden skal det fremgå tydeligt, hvis det sker. Det et blot en af de nye retningslinjer, som forbrugerombudsmanden offentliggør i dag.

- Det er selvfølgeligt vigtigt for andre forbrugere at vide, om anmeldelsen er blevet mere positiv, fordi vedkommende har fået en eller anden form for belønning, siger konstitueret forbrugerombudsmand Benedikte Havskov Hansen.

Falske anmeldelser skal slettes

De nye retningslinjer fra forbrugerombudsmanden indeholder en række andre punkter. Blandt andet, at onlineportalerne skal fjerne ulovlige eller falske anmeldelser hurtigst muligt og sikre sig, at de ikke kommer igen.

Samlet set skal de sikre, at virksomhederne bag onlinetjenesterne overholder den gældende lovgivning i blandt andet markedsføringsloven, siger Benedikte Havskov.

- De her retningslinjer er et sæt nye spilleregler for, hvordan brugeranmeldelser skal laves og hvordan de skal offentliggøres, så forbrugerne i højere grad kan have tillid til, at de er korrekte, siger Benedikte Havskov Hansen.

De nye retningslinjer er blevet til i en forhandling mellem Forbrugerrådet Tænk, Dansk Erhverv, Danske Medier, Foreningen for Dansk Internethandel og DI Handel.