Forbrugere skal beskyttes bedre mod kviklån

Lovgivningen forpligter långiverne til at lave en grundig vurdering, inden et lån gives, fastslår ombudsmand.

Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen slår i nye retningslinjer fast, at långivere skal lave en grundig, individuel kreditvurdering, inden de udbetaler et kviklån. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Det er let med et hurtigt kviklån, men det kan i uoverkommelig

gæld
, hvis långiverne ikke har brugt tid på at vurdere, om låneren reelt kan betale tilbage.

Sådan skal det dog ikke være.

Forbrugerombudsmanden
slår med nye
retningslinjer
fast, at lovgivningen forpligter långiverne til at lave en grundig, individuel kreditvurdering, inden lånet udbetales, skriver Jyllands-Posten.

Forbrugerombudsmanden
har i et samarbejde med
branchen
og Forbrugerrådet Tænk
revideret
retningslinjerne for lån med korte frister.

De nye

retningslinjer
træder i kraft 1. maj i år. De kræver, at långivere indhenter oplysninger om
forbrugernes
økonomiske situation såsom lønsedler og årsopgørelse, og slår fast, at det ikke er nok at lade en computer lave beregningen ud fra for eksempel køn, alder, postnummer eller hvor mange gange låneren har skiftet mobilselskab.

Der er kommet fokus på kviklån som følge af, at flere har fået sværere ved at betale tilbage. Den nyeste opgørelse fra 2015 viser ifølge Jyllands-Posten, at 12,1 procent af lånene fra fem forskellige udbydere blev misligholdt.

/DR Nyheder//Ritzau/