Forbrugerekspert: Black Friday trumfer alle mærkedage. Det er kongen

Den amerikanske tradition med storudsalg en måned før jul er kommet for at blive, siger forbrugerekspert.

De første danske butikker startede med at holde Black Friday omkring 2011 og 2012. (Foto: Thomas lekfeldt © Scanpix)

Du kan ligeså godt vænne dig til det.

Danskerne har taget udsalgsdagen Black Friday til sig, og sådan vil det også være de kommende år.

- Jeg forventer helt klart, at det er en tilbudsdag, der er kommet for at blive. Den vil ikke forsvinde på nogen måde, siger Dorte Wimmer, detailhandel- og forbrugerekspert ved Retail Institute Scandinavia A/S.

Konsulentfirmaet har specialiseret sig i at forstå forbrugeradfærd og rådgiver private firmaer.

Black Friday er den amerikanske tradition, danskerne hurtigst har taget til sig, fortæller hun.

Det er der en god grund til:

- Vi var længe om at tage Valentines Day og Halloween til os, men Black Friday rammer os på pengepungen, og det kan vi godt lide, for vi er meget snusfornuftige, når vi handler ind, og vi vil gerne gøre det gode køb, siger Dorte Wimmer.

- Selvom vi har set, at der er tilbud året rundt, er Black Friday trumfen, der trumfer alle de andre mærkedage. Det er kongen, tilføjer hun.

Dårlige tilbud kan udvande konceptet

Årsagen er, at forbrugerne forventer at få bedre tilbud netop på denne dag.

Men gør de så det?

Dorte Wimmer har ikke set undersøgelser, der viser, at tilbuddene på fredag overgår de øvrige tilbud, butikkerne bugner med resten af året.

- Men forbrugerne er meget oplyste og søger information forskellige steder, når de handler ind.

- Hvis butikkerne ikke lever op til forbrugernes krav om de rigtig gode tilbud, så udvander de konceptet, og så vil Black Friday aftage i forhold til den styrke og den forbrugerinteresse, det har i øjeblikket.

I år regner Dansk Erhverv med, at dagen bliver den største handelsdag i Danmark nogensinde.

Analysen fra Dansk Erhverv viser også, at det typisk er unge og kvinder, der køber ind på Black Friday.

Det giver ifølge Dorte Wimmer god mening.

- Det er særligt kvinder og studerende, der bliver draget af gode tilbud og er gode til at impulsshoppe, fortæller hun.

Det modsatte eksempel finder mand blandt mænd over 35 år. Ifølge Dorte Wimmer er de generelt meget mere fokuserede og planlæggende i deres indkøb.

Sjældent tilbud på dyre mærkevarer og dagligvarer

Når storudsalget løbet af stablen på fredag, vil der typisk været udsalg på varer, hvor priserne let kan sammenlignes på tværs af butikker.

Det kan for eksempel være elektronik.

Andre varer vil holde prisen.

- Du ser aldrig super 'high end'-mærker som Prada og Louis Vuitton på udsalg. Dem vil jeg ikke forvente, at du finder på Black Friday, siger Dorte Wimmer.

Mærkevarerne kan miste deres eksklusivitet og er historisk ikke gået med på udsalg.

Det samme gælder dagligvarer.

- Indenfor dagligvarer har vi et stort kampagnetryk året rundt, så det vil være svært at gå yderligere ned i pris med endnu bedre tilbud, siger hun.