Forbrugernes tillid dykker markant: 'Et fald af historiske dimensioner'

Faldet i tilliden skyldes især den økonomiske situation, men også købelysten er faldet betydeligt.

- Den samlede forbrugertillid for april måned ligger på minus 11,9, skriver Danmarks Statistik. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix)

Danske

forbrugere
er ikke optimister, når det gælder udsigterne for den hjemlige økonomi.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser et markant fald i forbrugertilliden. Tilliden falder til under

frysepunktet
i april, viser tallene.

Der er dermed tale om det "laveste niveau i over ti år", skriver Danmarks Statistik.

- Den samlede forbrugertillid for april måned ligger på minus 11,9, skriver statistikkontoret.

Det er et markant fald fra 0,4 i marts. Tilbage i januar var indikatoren for

forbrugernes
tillid på 4,5.

Det skyldes især

forbrugernes
vurdering af Danmarks økonomiske situation, men også
forbrugernes
købelyst er faldet betydeligt, lyder det i Danmarks Statistiks analyse.

Bankøkonom: 'Historisk fald' og 'overgår finanskrisen'

Spørger man cheføkonom i Arbejdernes Landsbank Jeppe Juul Borre er der tale om "et fald af historiske dimensioner".

- Et markant fald havde vi forventet, men det her er desværre af historiske dimensioner og det største månedlige fald i forbrugertilliden, som vi nogensinde har været vidne til. Der er vel at mærke tale om en statistik, som går tilbage til 1974, siger han.

Hverken under den seneste finansielle krise i 2008, kartoffelkuren i 1980’erne og den anden oliekrise i slutningen af 1970’erne har vi set større fald i tallene fra Danmarks Statistik, lyder cheføkonomens analyse.

- Der bliver virkelig skrevet historie med det her fald, som næsten er ubegribeligt. Det rekordstore fald i forbrugertilliden skal helt og alene tilskrives corona og nedlukning af store dele af landet.

- Den økonomiske usikkerhed er stor, og det er en tåget fremtid,

forbrugerne
ser ind i lige nu. Det sætter sig i humøret, siger Jeppe Juul Borre.

'Afspejler markant usikkerhed'

Professor i økonomi ved Aarhus Universitet Bo Sandemann Rasmussen er også overrasket over, hvor markant et fald, vi nu er vidne til, siger han.

- Det er ikke noget, vi har set i den størrelsesorden siden finanskrisen, så det er klart meget markant. Det afspejler den situation, vi står i, hvor der er en markant usikkerhed om, hvordan økonomien vil se ud det kommende års tid, siger han.

Når tallene om

forbrugernes
tillid til økonomien reelt set falder til under minus, betyder det, at
forbrugerne
forventer, at situationen er værre næste år, end den er i år, forklarer Bo Sandemann Rasmussen.

- Man forventer simpelthen, at der kommer tilbagegang i økonomien næste år sammenlignet med, hvordan situationen ser ud i år. Det er ret usædvanligt. Derfor er det også bekymrende, siger han.

Forbrugernes
tillid og købelyst er nemlig en vigtig komponent i den kæde, der er med til at få økonomien på fode igen, lyder det fra professoren.

- Uden en positiv forbrugertillid, vil folk holde på pengene, og så får vi ikke sparket økonomien i gang igen, siger Bo Sandemann Rasmussen.

Der er dog også "lys for enden af tunnelen", lyder det forsigtigt optimistisk fra økonomiprofessor. Når samfundet åbner mere op, vil det forhåbentlig også kunne få tilliden til igen at rette sig ud, siger Bo Sandemann Rasmussen.

- Vi får mulighed for at tage på arbejde, og hvis de sundhedsmæssige ting bliver løst, så er jeg ret sikker på, at så vil der også ske en forbedring i forbrugertilliden, siger han.

Facebook
Twitter