Forbrugernes vagthund kritiserer: Butikker skruer priser i vejret før Black Friday

Jysk, Bauhaus og Skousen vildledte om priser ved tilbudsfest, konkluderer Forbrugerombudsmanden.

Her lokker tilbudsskilte med gode priser til Black Friday i Lyngby Storcenter. Men pas på, lyder det fra Forbrugerombudsmanden. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Den store tilbudsfest 'Black Friday', som i de seneste år for alvor har fået mange danskere til at gasse kundevognen op, er måske ikke det store besparelseseventyr, som det bliver gjort til.

I hvert fald har tre butikskæder nu fået Forbrugerombudsmanden på nakken for en række vildledende priser, som butikkerne havde annonceret ved sidste års Black Friday i november 2016.

Det drejer sig om butikskæderne Jysk, Bauhaus og Skousen, fortæller forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

- Når man reklamerer med et tilbud med en bestemt besparelse en bestemt dag som for eksempel Black Friday, så skal besparelsen naturligvis være reel. Hvis man kunne have fået varen ligeså billigt eller måske endda billigere de fleste dage i månederne inden Black Friday, er Black Friday besparelsen vildledende, siger hun.

Satte prisen op to dage før Black Friday

De tre butikskæder tilbød rabatter på 20–50 procent på udvalgte varer, men priserne holdt ikke vand i forhold til de besparelser, butikkerne lovede sine kunder, konkluderer forbrugerombudsmand.

I disse tilfælde vildledte butikkerne

  • Jysk tilbød en hovedpude til 600 kroner, som skulle svare til en rabat på 50 procent af normalprisen på 1199 kroner. Men puden havde allerede været til salg for 600 kroner størstedelen af tiden i månederne op til Black Friday.
  • Jysk tilbød også sine kunder en dyne til 1.000 kroner, hvilket skulle svare til en rabat på 50 procent i forhold til normalprisen på 2.000 kroner. Men dynen havde i de seneste seks måneder det meste af tiden kostet 1.500 kroner. To dage før Black Friday blev dynen sat op til 2.000 kroner.
  • Bauhaus tilbød en rabat på 20 procent på alle Swedor-døre i anledning af Black Friday. Det gav ifølge byggemarkedet en pris på 1.079 kroner for en bestemt udhusdør. Men få dage inden havde døren kun kostet 899 kroner. Døren havde desuden været til salg for 749 kroner få uger før Black Friday.
  • Skousen reklamerede med et tilbud på 20 procent rabat på en vaskemaskine, som - bortset fra fem dage umiddelbart inden kampagnen - var dyrere på Black Friday end i de forudgående 42 dage.

    Kilde: Forbrugerombudsmanden

Hos Jysk anerkender man Forbrugerombudsmandens kritik. Det fortæller Rune Jungberg Pedersen, der er kommunikationsdirektør for sengetøjsgiganten.

- Selvfølgelig skulle prisen ikke være sat op to dage før Black Friday. Det er en reel fejl, og det ligger vi os fladt ned over for, siger han.

Forbrugerombudsmanden skriver, at "besparelserne var baseret på et vildledende grundlag". Har I forsøgt at vildlede forbrugerne?

- Ud fra det, som Forbrugerombudsmanden siger, så har vi i hvert fald ikke gjort det på den rigtige måde. Det er selvfølgelig aldrig vores hensigt at vildlede forbrugerne, siger Rune Jungberg Pedersen.

Kan man som forbruger være sikker på, at man ikke bliver snydt, hvis man tager til Black Friday hos Jysk?

- Ja, det kan man. Der er også kommet en ny vejledning til lovgivningen siden sidste år, så forhåbentligt skulle det gerne gøre, at forbrugerne kan være endnu mere sikre, siger han.

Skousen: Vi er ikke stolte

I butikskæden Skousen, der forhandler hvidevarer, er administrerende direktør Majken Pape også ked af kritikken fra forbrugernes vagthund.

- Vi er på ingen måder stolte af den indskærpelse, vi har fået. Det kan vi bare dybt beklage, siger hun.

Hvordan kan sådan noget ske?

- Jeg kan ikke udtale mig i detaljer om, hvad der er sket i den pågældende sag. Jeg kan kun sige, at vi lægger en hel del ressourcer i at overholde de retningslinjer, der er fremsendt på det her område omkring prismarkedsføring. Så vi er super kede af, at det havner i pressen på den her måde, siger Majken Pape.

Nu er det snart tid til Black Friday igen. Kan du garantere, at forbrugerne kan gå hjem med det billigste produkt ud fra jeres tilbud?

- Ja, det vil jeg mene. Selvfølgelig skal man kunne stole på os, når vi lover noget, så skal vi overholde det. Så simpelt skal det være, siger Majken Pape.

Mange priser for gode til at være sande

Over for DR Nyheder fortæller Forbrugerombudsmanden, at de fire eksempler langt fra er de eneste eksempler, som man har fundet ved Black Friday.

I juli valgte tilsynsmyndigheden af samme årsag at lave nye retningslinjer for tilbudspriser. I år vil butikkerne derfor skulle være ekstra skarpe, når de laver tilbud ved Black Friday, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

- Jeg har modtaget en del klager over vildledende prismarkedsføring på Black Friday sidste år og over andre kortvarige kampagner. For at imødegå sådanne sager er reglerne nu præciseret i de nye retningslinjer. Der er ikke frit slag, bare fordi en kampagne er kortvarig - og slet ikke når kampagnens budskab er, at den dag er det ekstra billigt, siger Christina Toftegaard Nielsen.

DR Nyheder forsøger at få en kommentar fra Bauhaus.

Her er de nye retningslinjer

  • Ifølge retningslinjerne er der ikke noget til hinder for en række tilbudsformer som før/nu, mængderabatter, kombinationstilbud og kortvarige 2-3 dages tilbud hver for sig.
  • Det nye er, at hvis tilbuddene kombineres med hinanden, og et produkt derfor er på tilbud så ofte, at det ud fra en konkret vurdering ikke kan siges at have en reel normalpris, er prissammenligningen vildledende. Dette gælder også, hvis en erhvervsdrivende skulle vælge kun at markedsføre kortvarige tilbud (fx ”weekendtilbud”, Black Friday” og lign.) på det samme produkt så hyppigt, at en normalpris ikke eller kun sjældent vil kunne forekomme.
  • I de nye retningslinjer præciseres brug af udtrykket outlet nærmere. Varer i outlets sidestilles med restvarer og restpartier og må derfor markedsføres med en nedsat pris, indtil de er solgt. Den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere besparelsen i forhold til det, varerne kostede, da de blev solgt i hovedbutikken. Hvis varerne i outlettet nedsættes yderligere undervejs, må den nye pris og besparelse kun sammenlignes med varens pris umiddelbart inden den ekstra nedsættelse.
  • Det præciseres, at pga. de særlige restriktioner, der gælder ved fyrværkeri, må dette godt markedsføres i kombinationstilbud, hvori forskellige fyrværkeriprodukter indgår, og med mængderabat uden overholdelse af retningslinjernes sædvanlige krav om, hvor længe en vare skal have været solgt til normalprisen, inden den kan sælges som tilbud. Undtagelsen for fyrværkeri gælder dog kun, hvis produkterne ved mængderabat kan købes enkeltvis og ved kombinationstilbud hver for sig i samme butik.
  • Det tydeliggøres, at hvis en mængderabat på en vare, der altid sælges med mængderabat, ind i mellem gøres større, vil det være vildledende fortsat at sammenligne med 1 stk. prisen for den pågældende vare. Besparelsen ved den ekstra rabat skal sammenlignes med prisen ved den sædvanlige mængderabat.

    Kilde: Forbrugerombudsmanden