Forbrugernes vagthund: 'Nu kommer kontrollen af flybranchens grønne løfter'

Flyselskabers klimaløfter vil blive kigget efter i sømmene, lyder det i varslingsbrev.

At rejseselskabet Apollo bruger ord som 'bæredygtige rejser' og 'grønne indflyvninger' har fået en forbruger til klage over virksomheden. (Arkivfoto) (Foto: NILS MEILVANG © Scanpix)

- Forbrugerombudsmanden har modtaget en henvendelse fra en forbruger, som klager over jeres markedsføring af 'grønne' flyrejser.

Sådan begynder et brev, Forbrugerombudsmanden har sendt til flere navngivne aktører i rejsebranchen, som DR Nyheder har fået aktindsigt i.

Brevet er ikke en kritik af de enkelte selskaber, men i stedet en påmindelse om reglerne, forklarer chefkonsulent Eva Vindsebæk Sjøgren.

Forbrugerombudsmanden har nemlig valgt ikke at behandle klagerne mod de tre aktører, Apollo Rejser, Danish Air Transport (DAT) og Brancheforeningen Dansk Luftfart for generelt at have udstedt grønne løfter, som der ikke er dækning for.

- Vi har ikke taget konkret stilling til, om deres markedsføring er ulovlig, siger Eva Vindsebæk Sjøgren.

Hvorfor ikke?

- Af ressourcemæssige årsager har vi valgt ikke at tage sagen op til egentlig behandling, men vi har fundet, at det var hensigtsmæssigt at skrive til virksomhederne og orientere dem om de regler, de skal holde sig indenfor, siger hun.

Grønne løfter skal under lup

Dermed er det ikke undersøgt, om virksomhedernes markedsføring er lovlig eller ulovlig.

Men brevet giver dog samtidig en varsling om, at der er yderligere kontrol på vej, hvor virksomheder risikerer at blive ramt af Forbrugerombudsmandens hammer, hvis de bryder loven i deres markedsføring.

- Vi har skrevet til virksomhederne i den her konkrete sag, at det er et område, som vi vil se nærmere på i den nærmeste fremtid, siger Eva Vindsebæk Sjøgren.

Hvorfor mener I, at det er nødvendigt at se nærmere på det her område?

- Det er noget, som forbrugerne i stigende grad lægger vægt på i forbindelse med valg af produkter. Så derfor skal det være et korrekt grundlag, som forbrugerne træffer deres valg på, siger hun.

Flyselskab hilser kontrol velkommen

I et af brevene, der er sendt til luftfartsselskabet DAT, står der blandt andet, at klagen går på specifikke ord og udsagn, som virksomheden har brugt på sin hjemmeside.

Det er blandt andet udsagn som "#IFLYGREEN" og 'en række udsagn om CO2-neutralitet med baggrund i et klima-projekt med plantning af mangroveskov i Myanmar', som klagen går på.

Jesper Rungholm, der er direktør og medejer af luftfartsselskabet, mener dog ikke, at klagen over virksomhedens har noget på sig.

- Vi ved, at det her virker. Og at der er en enkelt person, der ikke synes, det virker. Det er helt okay med mig, siger han.

Er myndighedernes kontrol noget, der får jer til at ryste på hånden i forhold til jeres nuværende markedsføring?

- Overhovedet ikke. Jeg hilser tiltaget hjerteligt velkommen. Der er meget fup og fidus, og organisationer og firmaer, som malker det her system. Så det er de hjerteligt velkomne til, siger Jesper Rungholm.

Apollo: Sundt med undersøgelse

Der er også klaget over, at rejseselskabet Apollo bruger ord som 'bæredygtige rejser' og 'grønne indflyvninger', lyder det i brevet til selskabet.

- Det er klart, at når man får et brev fra Forbrugerombudsmanden, så skal man altid tage det alvorligt, siger kommunikationschef for Apollo, Glenn Bisgaard.

- Vi respekterer, at de vil gå ind og kigge på det, og dermed forhåbentlig også nå frem til nogle standarder for ordvalg, og hvordan man skal beskrive den måde, man arbejder med bæredygtighed på, siger han.

Får det jer til at neddrosle brugen af ord som 'bæredygtighed' og 'grøn' i jeres markedsføring?

- Jeg tror måske, det er sundt, at forbrugerombudsmanden går ind og kigger på, hvordan branchen præsenterer deres bæredygtighedsaktiviteter. Så kan det være, de kommer frem til, at man skal beskrive det på en anden måde, eller at det er reelt nok. Men det må deres undersøgelse så afgøre, siger Glenn Bisgaard.

Facebook
Twitter