Forbrugerombudsmand drukner i klager over spam

En fordobling af klagerne mod spammails gør det umuligt for Forbrugerombudsmanden at behandle alle klagerne. Han mener, at højere bøder er vejen frem.

Forbrugerombudsmanden drukner i klager over spammails. Sidste år modtog han knap 11.701 klager over spam, i år er det tal foreløbig steget med 66 procent. (© Colourobx)

Viagrapiller, eksotiske rejser og moderne elektronik med store rabatter.

Danskerne drukner i spammails, og flere er nu så trætte af de uønskede mails i indbakken, at de klager til Forbrugerombudsmanden.

Han modtog 11.701 klager over spam sidste år mod bare 5.298 klager for fire år siden, og tallet bare stiger og stiger.

Alene i år har der været en stigning på 66 procent i antallet af klager over virksomheder, der elektronisk udsender ulovlige nyhedsbreve eller reklamer uden samtykke. Det skriver Berlingske Tidende.

Stort samfundsmæssigt problem

- Vi kan ikke nå at behandle alle klagesagerne. Det her er et stort samfundsmæssigt problem for både virksomheder og almindelige danskere, som vi forsøger at løse efter bedste evne, fastslår forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Den store arbejdsbyrde hos Forbrugerombudsmanden bør ifølge Socialdemokraternes forbrugerordfører, Benny Engelbrecht, føre til, at der tilføres flere ressourcer.

Men forbrugerombudsmanden mener ikke nødvendigvis, at øgede ressourcer løser problemet.

- Mit klare indtryk er, at hvis vi behandler de her sager på rette vis og får nogle nye høje bødetakster, vil have en stor præventiv effekt, når de offentliggøres. På den måde kan vi nå langt med de nuværende ressourcer, siger Henrik Øe til Berlingske Tidende.

Bødetaksterne til virksomheder, der udsender spam, er på 10.000 kroner for de første 100 spammails og herefter 100 kroner per spammail.

Facebook
Twitter