Forbrugerombudsmanden slår fast: Bankerne skal betale for vildledte kunders abonnementer

Danske Bank, Nordea og Jyske Bank har fået klar besked om, at de ikke kan løbe fra regningen.

Forbrugerombudsmanden har tidligere politianmeldt selskaberne bag bilablau.dk, flipsu.dk, ophoerspriser.dk og pluus.dk for vildledende markedsføring. (Foto: Ann Smed Madsen © (c) DR)

Bankerne skal betale regningen for kunder, der uforvarende er blevet opkrævet abonnementsbetaling efter shopping i webbutikker, der ikke skilter tydeligt nok med deres såkaldte fordelsklubber.

Det fastslår forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse, hvor det fremgår, at landets tre største banker, Danske Bank, Nordea og Jyske Bank, er blevet orienteret om de gældende regler på området.

- Vores budskab er, at bankerne hæfter over for os forbrugere, hvis der bliver hævet et beløb på vores konto, som vi ikke har givet samtykke til, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til DR Nyheder.

Udmeldingen kommer i kølvandet på en række klager, som forbrugerombudsmanden har modtaget fra bankkunder, hvis banker har afvist at betale for abonnementer, som kunderne er blevet oprettet til i webbutikker uden tilsyneladende at have give samtykke til det.

Men med mindre banken har rimelige grunde til at tro, at kunden bevidst forsøger at tørre regningen af på banken, og derfor anmelder det til Finanstilsynet, så skal banken straks betale pengene tilbage kunden.

Det fremgår af betalingslovens paragraf 99 om 'uautoriserede betalingstransaktioner', fastslår Forbrugerombudsmanden.

- Det er vigtigt at gøre både forbrugerne og bankerne, og her mener jeg ikke kun de tre, som vi har orienteret særligt, opmærksomme på, at bankerne har en forpligtigelse til at tilbageføre beløbet til forbrugernes konto, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Banker erkender: Det er vores regning

DR Nyheder har efter offentliggørelsen af Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse taget kontakt til de tre nævnte banker.

I en udtalelse skriver Danske Banks rådgivningschef, Stina Kring Andersen, at det hænder, at banken får henvendelser fra kunder om webbutikkerne.

- I langt de fleste tilfælde handler det om at forebygge og give god rådgivning eller for eksempel stoppe overførsler, før pengene er forsvundet. I nogle tilfælde holder vi også kunder skadefri ud fra en konkret vurdering af sagen.

Stina Kring bekræfter, at banken har haft en dialog med forbrugerombudsmanden om, hvordan abonnementsbetalinger, hvor oplysningskravene i Forbrugeraftaleloven ikke er overholdt, skal håndteres.

- Vi vil fremover holde vores kunder, der bliver snydt til at indgå abonnementsaftaler uden deres vidende, skadefri, lyder det fra rådgivningschefen.

Landets næststørste bank, Nordea, bekræfter dialogen med Forbrugerombudsmanden og giver ligesom Dansk Bank udtryk for, at der nu bliver strammet op.

- Som følge af den dialog har vi tilpasset vores processer for tilbagebetaling, så de er i tråd med forbrugerombudsmandens vurdering af lovgivningen, skriver bankens presseafdeling i en mail.

Fem webbutikker meldt til politiet

Det er ikke kun modvillige banker, som forbrugerombudsmanden løbende får klager over.

De konkrete webbutikker, som forbrugerne mener har lokket dem i abonnementsfælden, får mange til at tage kontakt, fortæller Christina Toftegarard Nielsen.

- Vi får mange klager over hjemmesider, der annoncerer med produkter, som skal være billigere end andre steder, men hvor forbrugerne skal tegne et abonnement for at kunne handle.

- Det er forbrugerne ikke opmærksomme på, så de køber produkterne, og når den erhvervsdrivende så opkræver abonnementsprisen, det kan være et månedligt beløb 89 kroner, så bliver forbrugerne overraskede, fordi de ikke mener, de har accepteret det, siger hun.

Ofte er det også forbrugerombudsmandens vurdering, at det ikke er blevet gjort så tydeligt for forbrugeren, at der er tale om accept af den pågældende abonnementsaftale.

- Så bliver det vildledende markedsføring af de pågældende produkter, for så er de jo ikke så billige, som de fremstår.

I fem tilfælde til dato har forbrugerombudsmanden direkte politianmeldt virksomhederne bag webbutikker for denne type vildledning af forbrugerne.

Det drejer sig blandt andet om de selskaber, der driver bilablau.dk, flipsu.dk, ophoerspriser.dk og pluus.dk. Ifølge forbrugerombudsmanden er ingen af sagerne blevet afgjort endnu.