Forbrugerråd: Flyselskaber trækker sager om erstatningskrav i langdrag

Flyselskaberne spænder alle de snubletråde ud, de overhovedet kan, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Søren Zak har kæmpet for at få den kompensation, han har krav på. Han endte med at måtte tage flyselskabet i byretten. (Foto: Mads Bo Nielsen © (c) DR)

Aflyst. Forsinket. Overbooket.

Bare et af de ord kan nærmest ødelægge en hel ferie - eller i hvert fald få humøret til at dykke gevaldigt. Og det gjorde det hos Søren Zak, da han og de medrejsende skulle hjem fra solrige Costa Rica.

- Da vi hang over Atlanten, vidste jeg godt, den var gal. Der var gået alt, alt for lang tid, siger han.

Først måtte de vente på nogle andre passagerer. Derefter var de nødsaget til at mellemlande på De Hollandske Antiller, fordi der ikke var brændstof nok til hele turen hjem.

I sidste ende satte de først fødderne på dansk jord tre en halv time senere end planlagt.

Men Søren Zak er en erfaren rejsende og vidste, han havde ret til kompensation for ulejligheden.

- Jeg gik ind på deres hjemmeside og udfyldte deres klageskema. Det er også et forfærdeligt system. Når man trykker send, så forsvinder det hele for en selv, fortæller han.

Næste skridt: Retssag

Flyselskabet var dog ikke enig i, at Søren Zak havde krav på erstatning for forsinkelsen. De mente, der var tale om dårlige vejrforhold.

- Der stod jeg så med al min dokumentation. Det var som at slå i en dyne, når man kontaktede flyselskabet, for de afviste bare igen og sagde, det ikke var deres skyld.

Men han var ikke klar til at give op.

- Næste skridt var at tage en retssag på det. Men det orker man jo ikke som privatperson. Men der var gudskelov de her selskaber, der tager ens sag, og det måtte jeg jo så vælge. Det kostede godt nok nogle penge, men kun hvis jeg vandt sagen, fortæller Søren Zak.

Hos Flyhjælp.dk var man enig med Søren Zak i, at der var tale om en klokkeklar sag. Så de tog den direkte til Københavns Byret og stævnede flyselskabet.

- Så skete der det, at flyselskabet kastede sig om på ryggen og skriver, at de kan erklære sig skyldige, og at jeg har krav på erstatning, siger han.

Byretter svømmer i flysager

Søren Zak er ikke alene om at skulle trække flyselskabet hele vejen til Københavns Byret. I 2019 modtog de omkring 6.500 flysager. Året før var det tal 5.000. Det oplyser Københavns Byrets retspræsident til DR Nyheder.

Flyselskabet afviste Søren Zak med forklaringen, at der var tale om "eksterne omstændigheder" og "dårligt vejr". (Foto: Mads Bo Nielsen © (c) DR)

Og tallene fra Københavns Byret står ikke alene. De behandler nemlig kun sager fra passagerer, der landede i Københavns Lufthavn. I landets andre byretter er udviklingen den samme.

Hos Retten i Kolding, hvor man behandler sager fra Billund Lufthavn, modtog man i 2018 mere end 1.100 sager. Ved udgangen af oktober sidste år havde man allerede modtaget 1.849 sager. Det skriver nichemediet AdvokatWatch.

Udviklingen sker blandt andet, fordi flyselskaberne gør det til en langsommelig og bøvlet proces, lyder det fra Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

- Flyselskaberne spænder alle de snubletråde ud, de overhovedet kan. Enten ved at gøre det besværligt at søge kompensationen eller afvise, at forbrugeren har ret til at få det, siger han.

Dansk Luftfart: De gør det udmærket

Den kritik afviser brancheforeningen Dansk Luftfart.

- De selskaber, jeg kender til, gør det udmærket. Jeg vil ikke afvise, der er selskaber, der trækker sagerne i langdrag. Men gennemsnitligt gør man det ordentligt, siger Michael Svane, direktør i Dansk Luftfart.

Han tilføjer dog, at reglerne er for uklare og gør det svært at vurdere, hvornår flyselskabet bærer skylden i sagerne.

Flyselskabernes brancheforening, Dansk Luftfart, mener, selskaberne "gør det udmærket", når det kommer til at give kompensation, når passagerer har ret til det. (Foto: Marlene Zøllner © (c) DR)

De håber derfor, at man i EU vil evaluere på reglerne og gøre dem mere simple.

Hos Forbrugerrådet Tænk er man dog lidt lunken ved tanken om at gøre reglerne for simple.

- Problemet er, at vi risikerer, at forbrugerne betaler for noget, vi ikke får, hvis det hele bliver lidt for simpelt. Så vi skal i hvert fald have en meget klar sikkerhed for, at det så fungerer, før jeg vil forringe de nuværende kompensationsmuligheder, understreger Vagn Jelsøe.

Den bekymring forstår man hos Dansk Luftfart og er enig i, at der skal være sikkerhed hvad angår rettighederne.

- Der skal jo ikke være nogen tvivl om, hvornår man som passager har en ret til kompensation, hvis den rettighed bliver krænket, siger Michael Svane, direktør i Dansk Luftfart.

Hjælpen er klar

De seneste år er forbrugerne blevet mere bevidste om, at de har rettigheder, siger Vagn Jelsøe, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk. Især fordi retshjælpsvirksomheder står klar til at føre sagen for dig mod betaling - hvis de vel at mærke vinder sagen.

- At man kan drive en forretning på at hjælpe folk med at klage, når der er gratis klageadgang, det er jo et tegn på, at der er noget helt galt, siger Vagn Jelsøe.

For du kan kvit og frit oprette en sag direkte på Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens hjemmeside, hvis flyselskaberne ikke imødekommer dit krav om kompensation.

Det var Søren Zak desværre ikke klar over, men han er glad for den hjælp, han har fået fra Flyhjælp.dk.

Nu venter han bare på, at byretten får færdigbehandlet sagen, så han kan få den kompensation, han har kæmpet for.