Forbrugerråd om forslag fra kviklånere: Mangler opgør med 'giftige' lånereklamer

Forslag kan ikke ses som erstatning for politisk indgreb, mener forbrugerorganisation.

Ifølge brancheforeningen Digitale Långivere så skal et loft for kvik- og forbrugslån sikre, at omkostningerne for lån ikke bliver større end lånets størrelse.

Et truende lovindgreb mod kviklån får nu brancheforeningen Digitale Långivere til at præsentere foreningens egne forslag til en regulering af markedet.

Blandt andet vil kviklånsbranchen have et loft, så omkostningerne for lån ikke bliver større end lånets størrelse, uafhængigt af om lånet løber få måneder eller i flere år, lyder det.

Selvom forslaget ikke indeholder et loft over de såkaldte årlige omkostninger i procent, ÅOP, så ser seniorøkonom Morten Bruun Pedersen fra forbrugerorganisationen Forbrugerrådet Tænk positive takter i kviklånsbranchens forslag.

- Det er et konkret forslag, som man godt kunne overveje som et supplement til det, vi kalder et ÅOP-loft, siger han.

Kun et supplement

Regeringens lovprogram lægger blandt andet op til en ændring af loven formuleret som et decideret "opgør med kviklån".

Både Socialdemokratiet og SF vil gerne have et loft, som tager udgangspunkt i de årlige omkostninger i procent.

Forbrugerrådet Tænk har da også selv tidligere luftet ideen om et konkret ÅOP-loft på 20 procent.

- Samtlige renter og andre omkostninger må ikke overstige 20 procent om året på de her lån. Det mener vi, fordi vi gerne vil have firmaerne til at kreditvurdere ordentligt, siger Morten Bruun Pedersen.

Men ifølge Digitale Långivere er det ikke rimeligt at tage udgangspunkt i ÅOP, fordi kviklånsfirmaerne låner deres penge ud til forbrugerne i kortere perioder.

Det argument klinger dog hult hos forbrugerorganisationen, siger Morten Bruun Pedersen.

- Kviklånsfirmaerne tager tårnhøje renter på op til 800 procent om året. Det betyder, at de ikke går så meget op i, om de taber på nogle kunder, siger han.

Nævner ikke 'giftige reklamer'

Et andet af de steder, hvor udspillet ifølge Forbrugerrådet Tænk kommer til kort, er i forhold til markedsføringen af de hurtige lån.

Alt for mange mennesker bliver lokket af reklamer, der lover nemme penge, lyder kritikken fra forbrugerorganisationen.

- Man skal kigge på, hvor man må markedsføre de her giftige låneprodukter. Vi har også regler for markedsføring af cigaretter, alkohol og receptpligt medicin, siger Morten Bruun Pedersen.

Seniorøkonomen kalder reklamerne "alt for aggressive", og forbrugerorganisationen savner også, at Digitale Långivere forholder sig kritisk til, at reklamer for lån kobles sammen med betting og spil.

- Kviklånsreklamer og spil bliver koblet sammen, og vi kan også se, at kviklån bliver markedsført alle mulige steder, hvor unge mennesker færdes. Derfor synes vi også, at der skal være et indgreb over for markedsføringen, siger Morten Bruun Pedersen.

Lodret imod gældsregister

Med sit udspil vil Digitale Långivere også begrænse strafrenter og forpligte den samlede lånebranche til at give penge til gældsrådgivning.

Desuden skal der ifølge udspillet oprettes et register over gældsinformation, hvor banker, kviklånere og andre udlånere skal indsende data om dem, der har lån.

Et decideret register med information om bank- og forbrugslån er Forbrugerrådet Tænk dog "lodret imod".

- Det er trods alt ikke alle danskere, der er inde at tage kviklån, og hvorfor skal vi registrere alle danskere, for at de her firmaer, som udgør en lille del af lånebranchen, kan udbetale lån, siger Morten Bruun Pedersen.

Blandt andet fordi firmaerne på det danske marked i sidste ende ofte er styret fra udlandet, ser seniorøkonomen det som en meget dårlig idé.

- Vi kan ikke se nogen grund til, at de her udenlandske firmaer skal have et register over alle danskeres gældsoplysninger, siger seniorøkonom Morten Bruun Pedersen.