Forbrugerrådet anmelder 3 banker for gebyrhop på visa-dankortet

Prisstigninger fra Nordea og andre banker ligner ”et koordineret angreb”, mener Forbrugerrådet Tænk.

- Det er en uacceptabel og urimelig gebyrstigning, siger Troels Holmberg, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk . (Foto: BAX LINDHARDT © Scanpix)

Der er noget galt med konkurrencen i Danmark, når Nordea hæver sine gebyrer på visa-dankortbetalinger i udlandet med 50 procent.

Sådan lyder det fra Forbrugerrådet Tænk, der reagerer på Nordeas gebyrstigninger, som træder i kraft i dag.

- Det er en uacceptabel og urimelig gebyrstigning, siger Troels Holmberg, seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk om Nordeas gebyrstigning fra 1,0 til 1,5 procent på alle visa-dankortbetalinger i Europa, der rammer titusindvis af danskere.

Prisstigningen er et konkret bevis for, at konkurrencen er sat ud af spil mellem bankerne, lyder det fra Forbrugerrådet, der i dag vælger at anmelde Nordea samt to andre banker til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

- Vi mener, at det er ulovligt at hæve valutakurstillægget for visa-dankort med 50 procent. Vi vil derfor anmelde de banker, der gør det, til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at få prøvet, om vi har ret, siger Troels Holmberg.

Nordea har med virkning fra 1. juni gennemført prisstigninger på udenlandsk brug af visa-dankort i Europa og resten af verden, som svarer til de prisstigninger, som Jyske Bank og Danske Bank har annonceret tidligere på året.

Forbrugerrådet anmelder tre banker

Både Nordea, Danske bank og Jyske Bank bliver anmeldt, oplyser Forbrugerrådet.

- Hvis der var konkurrence på markedet, så ville gebyret falde i takt med, at det blev billigere for bankerne at stille den her service til rådighed. Og det bliver billigere for bankerne, for vi har aldrig brugt vores kort mere i udlandet, end vi gør nu, siger seniorøkonom Troels Holmberg og tilføjer:

- Det ligner et koordineret angreb på visa/dankortet fra bankerne, hvor de én efter én forringer vilkårene for at prøve at få os forbrugere skubbet over på andre betalingskort, som de tjener mere på. Det er bare ikke i forbrugernes eller samfundets interesse, siger han.

Forbrugerrådet mener ikke, at Nordea kan forsvare sig med, at banken samtidig sænker prisen på at bruge mastercard i Europa fra 1,75 procent til 1,50 procent, da mastercard ikke er ligeså udbredt som visa-dankortet.

- Over halvdelen af vores betalinger i udlandet sker jo med et visa-dankort, siger seniorøkonom Troels Holmberg.

Nordea afviser koordinerede priser

Nordea oplyser, at der ikke er nogen sammenhæng mellem Nordeas prisstigninger og de prisstigninger, som Jyske Bank og Danske Bank annoncerede tidligere på året.

- Jeg kan blankt afvise, at vi koordinerer priser med hinanden, siger Mads Skovlund Pedersen, bankdirektør for 'personal banking' i Nordea Danmark.

Han siger, at banken er klar til at gå i dialog med Forbrugerrådet Tænk om eventuel overtrædelse af betalingstjenesteloven. Han er dog overbevist om, at Nordea befinder sig på den rigtige side af loven.

Hverken Danske Bank eller Jyske Bank ønsker at give interview til DR Nyheder om deres gebyrstigninger eller kritikken af dem. Danske Bank oplyser i et skriftligt svar, at banken overholder loven.

- Det er en prisjustering, der er gennemført helt i overensstemmelse med reglerne, skriver pressechef Kenni Leth fra Danske Bank.

Bryder bankerne loven?

  • Ifølge Forbrugerrådet overtræder de tre banker betalingstjenestelovens §79 ved at hæve deres valutatillæg på visa-dankortbetalinger i Europa med 50 procent.

  • Paragraffen fastslår følgende:

  • ”Ved fastsættelse af gebyr m.v. i forbindelse med gennemførelse af betalingstransaktioner med et betalingsinstrument som nævnt i § 6, nr. 9, må der ikke anvendes urimelige priser og avancer. Ved urimelige priser og avancer forstås priser og avancer, der er højere, end hvad der ville være tilfældet under virksom konkurrence.”

Facebook
Twitter