Forbrugerrådet: Mobilepay-monopol er skidt for forbrugerne

Hvis Mobilepay får monopol på mobilbetaling kan det føre til højere priser, frygter Forbrugerrådet.

Danske Banks Mobilepay blev lanceret i 2013, og året efter blev det kåret som Årets Ord 2014. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Det kan ende med monopol og højere priser for forbrugerne, hvis Mobilepay ender med helt at udradere konkurrenten Swipp.

Det vurderer seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk Troels Holmberg, efter at storbanken Nordea har valgt at forlade betalingssamarbejdet bag Swipp til fordel for Danske Banks løsning Mobilepay.

Han mener, at myndighederne bør overveje at stille krav til Mobilepay.

- Det kan godt være, at vi i dag ikke betaler gebyrer for at bruge Mobilepay, men det kan vi komme til i fremtiden, siger Troels Holmberg.

3,2 mio brugere

Troels Holmberg mener, at der er behov for en stærk konkurrent, så Mobilepay ikke løber med det hele.

- Det er uheldigt set med konkurrencebriller. Det ville være godt med en stærk modspiller til Mobilepay, så priserne i fremtiden ikke får lov at løbe løbsk, siger Troels Holmberg.

Danske Bank lancerede Mobilepay i 2013. Op mod 3,2 millioner mennesker bruger løsningen, når de overfører penge til hinanden eller betaler for varer i butikker.

Swipp, der har 70 banker og pengeinstitutter i ryggen, har 900.000 brugere.

Danske Bank oplyser, at man regner med, at andre banker vil tilslutte sig Mobilepay efter Nordeas beslutning. Hvis det sker, kan det ifølge Troels Holmberg være begyndelsen til enden for Swipp.

/ritzau/

Facebook
Twitter