Forbrugerrådet Tænk: 'Flyselskaber smykker sig med grønne fjer'

Det gavner hverken klimaet eller forbrugertilliden, når flyselskaber overdriver deres klimaindsats, lyder kritikken.

Ifølge Forbrugerrådet Tænk er der alt for lidt gennemskuelighed i, hvad flyselskabernes indsatser omkring klimakompensation munder ud i. (Foto: Arnd Wiegmann © Scanpix)

- Der er et stort element af såkaldt 'green washing' i flybranchen, hvor man smykker sig med grønne fjer.

Sådan lyder det fra Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i forbrugernes interesseorganisation, Forbrugerrådet Tænk.

Norwegian, der er nordens største flyselskab, lovede i 2017 i en stort anlagt international klimakampagne at plante 7.000 træer i Spanien og England og yderligere titusinder af træer over hele verden.

Det skulle ske inden årets udgang, for at gøre luftfarten mere klimavenlig. Men Norwegian har slet ikke plantet mange af de træer, de har lovet, og det bør føre til yderligere skepsis omkring flybranchens klimaindsatser, mener vicedirektøren.

- Det gavner ikke klimaet og det gavner slet ikke forbrugertilliden. Det betyder, at man som forbruger må kigge med meget stor skepsis på de påstande, som flyselskaberne kommer med, siger Vagn Jelsøe.

Svært at gennemskue som forbruger

Ifølge forbrugernes interesseorganisation er der alt for lidt gennemskuelighed i, hvad flyselskabernes indsatser omkring klimakompensation munder ud i.

- Ved mange af flysselskabernes projekter ved vi faktisk ikke, hvad pengene præcis går til. Man ved ikke, hvor meget der går til administration. Der er problemer med, hvordan de beregner. Og i det hele taget er det svært at gøre det op på den måde.

- Det er rigtig svært som forbruger at finde ud af, hvad man skal gøre, og det betyder, at man er efterladt på herrens mark, siger han.

Skal flyselskaberne så helt lade være med at komme med den slags løfter?

- Mine forventninger er, at flyselskaberne lægger sig i selen for at udvikle nogle mere klimavenlige flyrejser. Det handler om brændstof, hvor tunge flyene er og den slags. Dét har jeg en reel interesse i, at de gør noget ved, siger Vagn Jelsøe.

Flybranche: Man skal holde, hvad man lover

Direktør for brancheforeningen Dansk Luftfart, Michael Svane, anerkender, at det er forkert, når et stort flyselskab som Norwegian ikke kan leve op til egne løfter om at plante træer som kompensation for klimabelastning.

- Jeg medgiver bestemt, at man som forbruger kan stille spørgsmålstegn ved, hvad man er stillet i udsigt. Så jeg forstår godt, hvis man som forbruger reagerer over for det, siger han.

Brancheforeningen mener dog ikke, at der er noget galt med klimakompensation i sig selv, understreger han. Dansk Luftfart har i foråret selv lagt en klimastrategi frem, som opfordrer til, at selskaberne laver klimakompensation.

- Det har vi gjort, fordi vi tror på, at det er noget, vi kan gøre på den korte bane, siger Michael Svane.

Forbrugerrådet Tænk mener, at det er for uigennemskueligt, om selskaberne lever op til egne løfter. Kan man som flykunde være sikker på, at de selskaber, I repræsenterer, lever op til deres klimaløfter?

- Det mener jeg. Nu er det selvfølgelig op til det enkelte luftfartsselskab at melde ud, hvordan man vil gøre det. Men den klimastrategi, vi har udarbejdet, er udarbejdet i samklang med de forskellige medlemmer, siger Michael Svane.

Facebook
Twitter