Forbrugerrådet Tænk til Coop bankkunder: Brug din kritiske sans

En ny bank er på vej i 1200 af Coops butikker i hele landet. Godt med konkurrence men vær kritisk, lyder Forbrugerrådet Tænks anbefaling.

Bank og biks i et miks. Det sker i 1200 Coop butikker, der i slutningen af februar åbner dørene for en ny bank. (© DR)

Forbrugerrådet anbefaler Coops nye bankkunder at bruge deres kritiske sans.

I slutningen af februar åbner Coop nemlig sine første bankfilialer i Danmark. I alt kommer der bankforretning i 1200 af brugsbevægelsens butikker. Det er i butikker som SuperBrugsen, Kvickly og Fakta.

Coop Bank hedder den nye bank, og det er ifølge COOP selv en bank, der har simple og gebyrfri tilbud til kunderne.

- Jeg tror vi vil være et tilbud for mange kunder der bare har behov for en simpel bank, der kan levere de mest nødvendige ydelser uden gebyrer, siger direktør for Coop Bank Allan Nørholm.

Det er godt med flere bankaktører

Forbrugerrådet Tænk synes, at det er en glimrende idé, at de danske kunder nu får konkurrence på området.

-Det er godt med flere aktører på bankmarkedet. Det skærper konkurrencen, udtaler Morten Bruun Pedersen, der er seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk til dr.dk.

Den nye COOP Bank vil ramme helt almindelige lønmodtagere med simple behov og uden de mange gebyrer, som andre banker har. Det er på mange måder fint for forbrugerne, vurderer Forbrugerrådet Tænk, men drysser også lidt malurt i bægeret.

- Som ny bankkunde skal man bruge sin kritiske sans. Og det er lige meget om det er den nye bank fra Coop eller andre banker. For hvad sker der med banken, hvis den ikke går godt? Hvem betaler regningen, hvis banken ikke kan køre rundt? Bliver dagligvarerne dyrere eksempelvis?

Vil du snakke bank i din Brugs?

Herudover stiller Morten Bruun også spørgsmålstegn ved, at man både har bank og biks i en butik.

- Vil du snakke bank i din Brugs?, spørger han. Herudover er der helt andre ting, som bankkunderne skal tænke over. Når lønkontoen er i COOP-banken, og hvis du samtidigt handler der med dit medlemskort, så er der mange oplysninger, som COOP får på dit indkøbsmønster og dine vaner.

Men ja, danskerne vil godt snakke bank, mener Kasper Kronenberg fra Finanswatch, der er et uafhængigt netmedie med finans som speciale.

Kunder er trætte af storbanker siger ekspert

Kasper Kronenberg vurderer, at den nye bank godt kan blive en succes.

- Mange er trætte af storbankerne og Coop Bank satser målrettet på at være bank derude, hvor folk alligevel køber deres mælk og dagligvarer.

- Det har vist sig at være en succes andre steder i verden, og målet for Coop Bank er ikke at være en pengemaskine, men i stedet at fastholde og styrke loyaliteten hos medlemmerne, siger Kasper Kronenberg til DR Sjælland. Han nævner blandt andet detailkæden Tesco´s i Storbritannien ( en slags Bilka, red.), der har haft bankforretning i årevis.

Danskerne har da heller ikke ligefrem bestormet den nye bank. I alt 18.000 kunder har banken indtil videre, men de tal forventer direktør Allan Nørholm i Coop vil stige med hele 50.000 kunder i år.

Facebook
Twitter