Forbrugerråd til strejkeramte passagerer: Gå udenom klagefirmaer

Forbrugerrådet Tænk anbefaler passagerer at gå direkte til SAS med krav om kompensation.

SAS ventes at være tilbage med normal drift lørdag efter en uge med strejke blandt selskabets skandinaviske piloter. (Arkivfoto) (Foto: PAUL HANNA © REUTERS/Scanpix + Wikimedia (Creative Commons))

Flere end 4000 flyafgange er blevet aflyst, og 380.000 passagerer er blevet berørt under den seneste uges strejke blandt de danske, norske og svenske piloter i luftfartsselskabet SAS.

Med de mange aflysninger følger spørgsmålet om, hvorvidt de berørte passagerer har ret til kompensation.

Forbrugerrådet Tænk fraråder dog de passagerer, der har været berørt i forbindelse med SAS-strejken, at søge hjælp hos de klagefirmaer, der mod en del af kompensationen står for sagsbehandlingen.

- Vi anbefaler, at man går den direkte vej fra SAS og eventuelt videre til Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen. Det er gratis.

En simpel sag

- Dette bør være en ret simpel sag. Det drejer sig om mange passagerer. Derfor er det ikke nødvendigt at bruge de her klagefirmaer, hvor man betaler op mod halvdelen af sin kompensation, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Det er Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen, der skal vurdere, om der i en konkret sag er ret til kompensation. Og som passager skal man altså gå til styrelsen, hvis man hos SAS får afslag på en godtgørelse.

Alle passagerer, der er blevet ramt af aflysninger under den seneste uges strejke, har haft mulighed for at få pengene tilbage for deres billet eller at få ombyttet deres billet til en anden afgang.

Det kan være en afgang med SAS eller et andet selskab.

Torsdag aften nåede SAS og selskabets piloter i Danmark, Norge og Sverige frem til en aftale, og dermed blev der sat et punktum for strejken.

/ritzau/

Facebook
Twitter